Louise Hederström på Designgalleriet

Designgalleriet har ny utställning. Under Stockholm Design Week bjuder vi in en svensk designer som ska få leka och göra nya produkter med en svensk producent. I år bjöd vi in Louise Hederström som fått göra en utställning hon kallar “Understory” tillsammans med Kasthall.

Naturen är ständigt närvarande i formgivaren Louise Hederströms liv och arbete, i det senare både som referens för formspråket och som ett djupare intresse för materialen och deras ursprung. I utställningen på Designgalleriet “Understory”, tar hon undersökandet av naturen hela vägen tillbaka till barndomens magiska upplevelser av den, samtidigt som hon kommenterar på vilket sätt vi möter och behandlar naturen idag. Uppväxten på en bondgård vid Söderåsens slut i nordvästra Skåne har starkt präglat hennes förhållningssätt till material och form.

Utställningen är öppen för allmänheten till den 23 februari.

Allt börjar med mattan September. Hederström har inspirerats av den månad på året när det gröna börjar skifta.

    

Louise Hederström

Spegelbordet Fen är tänkt som en enkel symbol för ett vattendrag i skogslandskapet, där äng och skog möttes fanns även sankmark och en liten vattensamling med insekter.

Rumsavdelare och spaljé som med sina strikta men ändå organiska former inspirerats av naturens skira buskage. Tanken var att ta fram en spaljé som även fungerade utan växter och flera tillsammans kan de skapa platser och samlingspunkter i öppna miljöer, därav namnet Glade som betyder glänta.

 

Med möbelserien Masur fortsätter Louise Hederström det nära samarbetet med tapetseraren Carina Grefmar som påbörjades med hyllorna i Ticka Project. Här fördjupar de sig ytterligare i möjligheten att utmana lädrets formbarhet, dess skulpturala möjligheter och möjligheten att skapa sittmöbler med ett organiskt uttryck. Som alltid med fokus på högkvalitativt hantverk och resurssnål användning av ratat eller tredjesorterat läder från svenska kor. Här tas även spillmaterial från tickornas stoppning tillvara.

Det mjuka skenet från Mycel ger en nästan mystisk känsla och sprider ljuset nära sitt underlag. Resultatet ger en lugn och magisk känsla i rummet, lite som när man i skogen dras till ljusa partier i en glänta. Lampan är asymmetrisk och sydd som en påse av materialet tyvek, som är styvt och tåligt samtidigt som det påminner om papper i strukturen. Namnet Mycel kommer från den vegetativa delen hos svampar, ett flergrenat närverk som absorberar näringsämnen. När man ser det i marken lyser det vitt.

Pyrit betyder kattguld och kan kopplas både till den rostfria polerade ytan, men även till det faktum att Hederström har tagit ett objekt som egentligen inte har ett designvärde i sig, gaveln till en cistern, och gett det en ny funktion och med det ett nytt värde.

 

Kommentera

avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Notify of