Milano 2018 – stylisternas år

Detta är mitt tredje inlägg om Milano, och kanske det viktigaste. Jag tänkte tala om skiftet från design till styling.

Redan tidigt in i designveckan i Milano så kände jag att det låg något i luften. Flera företag valde att inte lansera nyheter, eller i alla fall inte i samma utsträckning som tidigare. Istället valde man att arbeta med existerande kollektioner. Vilket är bra, hållbart, och en bra reaktion kring “måste man lansera tusen nyheter hela tiden”. Men för att fylla varumärket så behöver man sätta de existerande möblerna i en ny kontext. Enter: stylisten.

Och dagens stjärnor idag på designhimlen är stylister, eller har ett arv därifrån. Dagens ikoner heter Lotta Agaton, Ilse Crawford, Faye Toogood och Dimore Studio snarare än Jasper Morrison eller Claesson Koivisto Rune.

Det sker alltså ett skifte. Från design till styling.

Och det är enkelt att iaktta alla reaktioner på sociala medier. Årets mest uppskattade designhändelser är drivna av stylister. Det är Hermes installation (ovan och nedan) av Charlotte Macaux Perelman, Studio Pepes hemliga klubb och så klart evigt återkommande Dimore Studio.

Bilderna ovan alltså från Hermes installation i Milano. Fantastiska installationer, nästan som monoliter i kakel. Men var är produkterna? Och när en snabb företeelse händer på det här sättet, så dyker så klart diskussioner upp – ska allt kakel slängas nu efter sex dagar? Hur miljövänligt är detta?

För mig börjar designveckan nästan alltid med Moooi på via Savona. I år bjöd man in två (!) stylister som fick arbeta med sortimentet. 50% av ena sidan var en stylist, och 50% var en annan stylist. Och samtidigt lanserade man sex (!!!!) nyheter. Måste man ha en gigantisk utställning för sex nyheter? Kanske…

Och Dimore Studio… Kan vi prata om att kejsaren är naken? Nån?

Designstudion Dimore är två killar som under de senaste fyra, fem åren blivit som fixstjärnor. Kommer någon ihåg hur coolt det var att hänga på festerna med Established & Sons för tio, tolv år sen? Nu är det här vi vill vara. Killarna gjorde visserligen två installationer där den ena var klassiskt “snygg” medan den andra bestod av tält med “skräp”. Faktiskt jättekonstigt.

Jag ska vara tydlig. För hundra år sen arbetade jag med annat och besökte en konstmässa med mina kontorskollegor. Med på konstmässan fanns härliga kollegan Ewa. Vi gick runt och tittade på akvareller, oljemålningar och skulpturer. Allt var till salu. När vi kom till en monter med lite mer installationer så pekade Ewa på en husvagn i en kuvös. Life-size. Och hon utbrast “men vem kan ha en sån hemma?”

Och så är det lite med Dimore Studio. Vem vill bo så här? Hemma? Och framför allt – vad säger detta om vår samtid?

Och det blir ju med den här stylingen som vi kan förklara fenomen som detta. Det handlar om att göra en inredning som skapar reaktioner. Vem vill bo i ett hem där skåpet är som en vattenmelon?

Just den här vattenmelonen hade varit ganska enkel att rycka på axlarna åt – men det är Paola Navone som gjort den. Hon var faktiskt “guest of honour” i Stockholm för några månader sen. Uppenbarligen tycker arrangörerna på Stockholm Furniture Fair att hon är en av världens bästa och mest inspirerande designer. Eller?

Jag tror att detta bara är början. Vi kommer se massor av vattenmelon-design. Modevärlden går igenom detta. Se vad som händer med Gucci och Balenciaga. Jag vill mena att detta är samma sak men i inredningsvärlden. Det handlar inte längre om att göra klänningar med bra fall längre, utan om att göra klänningar som skapar reaktioner.

Därför kommer vi få möbler som detta.

Kuddar som detta.

Det här bordet. Självklart vill man ha ett mörkt matbord med färgglada ormar. Eller i konferensrummet. Allt från Seletti.

Både Moroso och Cappellini har arbetat med kitschiga broderier. Här från Moooi.

Men överallt ser man den konstanta närvaron av kitsch som är lite “utvalt”. Helt klart stylistens roll. Vem bryr sig om soffan när vi kan titta på porslins-ballerina?

Och precis överallt så ser vi dessa installationer av utvalda produkter. Handplockat och utvald av en stylist med säkert öga.

Oavsett vart vi är på väg så kan jag konstatera – stylisten är årets designstjärna. Förmodligen är minimalism på väg ut, och den riktigt trendige skaffar snackis-möbler hemma som sticker ut. På samma sätt som vi köper fula jumpaskor från Balenciaga.

Kommentera

Bli först att kommentera!

avatar
  Prenumerera  
Notiser om