Idag lanserades Erika Lagerbielkes nya ölglas för Orrefors. Erika är verkligen servisglasdrottningen i Sverige.
Jag fick komma med lite råd och tips inför settingen av lanseringen. Först och främst ville jag att det skulle vara en ganska manlig setting. Det är en ambition att flytta ölet från soffan och tipsextra till finmiddagen. Men fortfarande ganska manligt. Därav alla kvistar. Män gillar kvistar…
Anna putsar glas.
Flott meny. Tre rätter för tre glas och tre ölsorter. Häpp.
Malin Ljungström från Orrefors hade precis haft tv-intervju hos TV4.
Förberedelser och peppning. Här ser vi hur TV4s Håkan Isaksson matchar Erika Lagerbielke i en lätt vinröd nyans. I mitten ser marknadschefen Lasse Westman.
Lokalen är ett gammal öllaboratorium i Münchenbryggeriet.
Caroline Ekman, fantastiskt trevlig och rolig informationsdirektör på Spendrups.
De tre glasen.
Maten förbereds.
Mia Hagström, informationsdirektör på Orrefors Kosta Boda håller koll på alla detaljer. Och hon är minst lika rolig som Caroline. 🙂
Ståtliga killar. Håkan på TV4 och årets glasögonbärare Erik.
Erika berättar om hur Difference-servisen kom till.
Ölglasen med innehåll. Det vänstra är ett pilsglas och med den godaste ölen, i min smak. I mitten ett ale-glas. Det här glaset är helt avvikande och skiljer sig otroligt från övriga Difference-serien. Rakt och ståtligt. Jag gillar estetiken och hur glaset har en så rak och klar yta. Sista glaset är ett porter-glas och är perfekt för starkare ölsorter. Som öl-kungen Johan Spendrup sa – perfekt eftersom man tvingas dricka mindre klunkar…
Tre glada lunchkillar och en småländska.
Erika Lagerbielke, Johan Spendrup och Bengt-Göra Kronstam blir intervjuade av Håkan Isaksson.
Efterarbete. Malin börjar tvätta och packa glasen. Sen hemfärd.