Galen torsdag. Behöver inte gå in på alla detaljer, men kvällen slutade bra med en härlig vårsalong tillsammans med SAAB.
Gaaaalet stressigt. Taxichaufför som kör i 220… Men så är det med killar och bilar…
Salongen är i Nacka, och här har man byggt fina miljöer med bilar och annat skoj.
Fritz Hansen har möblerat, bland annat med stolen NAP av Kasper Salto.
Nästan 200 kvinnor var här tillsammans med Passion for Business. Några män också…
Min uppgift var att agera moderator för en panel som bestod av Peter Jäderberg från tidningen Intersections, Kasper Salto, Matias Cindric från designavdelningen på SAAB (till vänster i bilden) och Anders Wilhelmson (till höger i bilden), professor i arkitektur och den som gör nästan alla showrooms för SAAB.
Kasper och Peter.
Kasper är ju en super-stjärna inom designvärlden så jag ville passa på att få en bild på honom och mig. Och sen är han ju ganska snygg också. Kanske lite mer avslappnad…?
Kvällen började däremot med en inledning av SAABs ägare, dvs Victor Muller. Otroligt vältalig och charmig. Saklig men ändå med glimten i ögat. Han lät frågorna komma fritt och den första frågan blev så klart “Törs jag köpa en SAAB?”. Victor berättade om en massa om bakgrunden från GM när man tog över bilmärket. Han poängterade att de haft det tuft med underleverantörerna – om en liten del saknas så blir det ingen bil.
Själva paneldiskussionen gick ganska bra. Vi pratade mode, design och bilar. Matias fick svara på en hel del frågor från publiken om varför bilar inte är riktade till kvinnor. Varför är det så få kvinnliga bildesigner? Varför gör man inte modesamarbeten? Varför finns det ingen behållare för ens laptop? Men Matias var faktiskt otroligt lugn och saklig. Andres berättade att Gucci gjort en bil, men så fort den lanserats så känns den daterad och oftast så har man en bil längre än en säsong…
Kasper berättade att han faktiskt var centimeter från att bli bildesigner, men det blev inredning. Jag undrade varför så få inredningsdesigner är i bilbranschen, och han menade att det handlade om att när man jobbar med ett företag så går man in för det med hull och hår, och det tar all tid och energi, så man hinner liksom inte göra bilar också.
SAABs nya konceptbil som man lanserade tidigare i år. Jag undrade hur många procent av det konceptuella som kommer att synas på gatorna senare. Svaret är så klart att det är beroende på olika saker, men framför allt huven kändes som att de ville satsa på.
Självklart måste jag ju provsitta. 🙂
Eller en vanlig SAAB cab. Är det vår nu?