Helsingfors, dag 3

IMG_2883

Torsdag morgon och mer design i Helsingfors. Dagen börjar med ett besök i Marimekkos fabrik som ligger lite utanför city.

IMG_2902

Allt är extremt hemligt på Marimekko. Man får bara fota en sorts tryckpress, vilket är lite tråkigt. Jag vill ju veta mer än bara få se en maskin… Men här produceras ungefär 1,2 miljoner meter tyg varje år. Här förra årets stora succé som fick pris som “Årets textil” i japanska Elle Deco.

IMG_2896

Lite prover från fabriken.

IMG_2901

Alla löpmeter färgas och tvättas innan det åker ut i butik.

IMG_2903

Man har drygt 5000 mönster och det mest framgångsrika är så klart Unikko av Maija Isola som nästa år fyller 50 år. Här nästa års färgkonstellation – rosa och rött.

IMG_2907 IMG_2914

Jag gillar konstigt 80-tal. Det här mönstret kom 1985… Vet inte om jag vill ha det hemma, men det är befriande annorlunda.

IMG_2904

De har en gigantisk outlet så klart här också.

IMG_2913

Marimekko har gjort flera samarbeten som t.ex. med Converse och H&M. Snart kommer man göra en kollektion med Banana Republic. Men min favorit är det här sauna-paketet med australiska Aesop.

IMG_2916

Massor av japanska fans. (hon håller en Mumin i handen…)

IMG_2917

Min pressgrupp återvände till Habitare, men jag kände att en dag på mässan fick räcka. Istället besökte jag bland annat Designmuseet.

IMG_2926

Precis som svenska Röhsska så ligger det i nåt slags gammalt palats. Varför ha designsamlingar på gamla ställen?? Anyway, vi lämnar den frågan till en annan gång…

IMG_2922

Precis som Röhsska så radar man upp sin konsthantverkshistoria. Massor av “korrekt” design.

IMG_2921

Varför är det så att man aldrig får sitta eller ta i produkter på ett designmuseum? Det är ju som att gå på ett parfymmuseum och inte få dofta på nåt.

IMG_2919

Till och med IKEA får vara med. Väldigt korrekt historia…

IMG_2924 IMG_2920

Det är lite synd att en samling så här, blir så väldigt tillrättalagd. När jag besökte t.ex. designmuseet i Frankfurt så har man samlat på gosedjur och telefonkort. Det kanske inte är så “bra” design, men det är ju en del av vår historia. Borde det inte finnas mer telefoni på museet här i Finland? Vad händer med alla mobilskal?? Museet är bra. Korrekt. En stabil trea. Väldigt få överraskningar…

IMG_2935

Men så gick jag upp en våning och hamnade på något otroligt spännande. Designmuseet har gått igenom sina samlingar och rannsakat sig själva. Egentligen samma resonemang som Röhsska gjorde med Ond Design. Varför platsar viss design? Vad sparar man? Vad utelämnar man? Jag kom flera gånger tillbaka i tankegångarna till Ond Design. Jag älskade diskussionen som Ond Design ville lyfta, men saknade text i den svenska utställningen. Och massor av text får jag här i Finland. Och ska jag säga något drastiskt så tycker jag att den här utställningen som man kallar Andra Historier (http://www.designmuseum.fi/sv/) är BÄTTRE än Ond Design. Jobbigt att skriva, men så är det. Utställningen stänger 22 september… Jag är glad att jag hann se den.

IMG_2927

Man resonerar kring misslyckande. Är misslyckande dåligt? Aaltos pall på tre ben är egentligen ett misslyckande eftersom den är instabil, men den säljer…

IMG_2928

Vuokko Nurmesniemi till vänster och Annika Rimala till höger. Var går gränsen för kopiering och inspiration?

IMG_2932

Swedish Grace till vänster och Kaj Francks servis Harmoni till höger. Kopiering?

IMG_2930

Ett klassiskt Iittala-glas av Sara Hopea och en nytolkning av Aleksi Perälä. Kopiering? Inspiration?

IMG_2936

Slumpen som faktor i designen. Funkar det? Fiskars sax, vars färg kom till av en slump. Är slump bra design?

IMG_2939

Vi har redan haft massor av diskussioner om exotism och skilldrandet av “den andre”…

IMG_2938 IMG_2946

Men hur skildrar vi vår egen ursprungsbefolkning? Är det okej??

IMG_2934

Överhuvudtaget – varför är ornamentering ansett som fult?

IMG_2943

Design och frågan om genus…

IMG_2948

Efter Designmuseet så blev det dags för lite mer vanlig spis. Joel Roos från One Nordic och jag käkade på nyöppnade Pastis. Vi pratade om hur ett nystartat finskt företag överlever i den här världen. Spännande.

IMG_2953

Och en obligatorisk tur till Designforum.

IMG_2954

Man kan tycka vad man vill om utställningarna på Designforum men de samlar en bra bild över samtida finsk design.

IMG_2955

Nya grejer av fina Anu Penttinen

IMG_2957

Fina burkar med djurhuvuden av Matias Liimatainen

IMG_2959

Alltid kul att se nya saker av superduktiga Klaus Haapaniemi

IMG_2965

Vi har redan pratat en del om &Bros. Här en av mina favoriter.

IMG_2967

Och det numera klassiska bordet av Klaus Aalto. Det är fällbart och man hänger det på väggen när man inte vill ha det som bord längre.

IMG_2968

Jag blev väldigt förvånad över att hitta de här fina urnorna av Pia Wüstenberg, och jag kände mig tvungen att fråga – är verkligen Pia finsk? Det visar sig att hennes mamma är finska…

IMG_2972

Min tur på stan fortsätter. I ett par år har Johan och Aamu från Company drivit en kiosk nära Kiasma.

IMG_2979

Man har inspirerats av den ryska hantverkstraditionen. Här har man bla gjort en “drinkvagn” med en björn som lyfter på tassen varje gång man tar en klunk.

IMG_2976

Näver-väskor

IMG_2980

“rattles” eller skallror

IMG_2982

En superkonstig “babuschka” där man får blommor istället för tanter.

IMG_2984

En liten babuschka-gubbe…

IMG_2990

Kvällen ägnades åt Artek och deras 2nd Cycle. Allt började som ett projekt för några år sen och idag är det en helt egen butik i Helsingfors som säljer Artek och andra modernistiska möbler.

IMG_2991

Förutom att prata om nyheten om Vitra och Artek så kunde vi konstatera att man ska ta upp Yrjö Kukkapuros fåtölj i produktion.

IMG_2994

2nd Cycle. Artek-möbler som samlats in för ett andra liv.

IMG_2996 IMG_3001 IMG_3002

Älskar uppfinningsrikedomen i vissa av möblerna.

IMG_3009

Ville Kokkonen är designchef på Artek. Moi, moi.

Och med det säger vi “kiitos” till Finland för den här gången.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments