Jag har sett kanske den bästa designutställningen i år. Fast vänta lite – shit vilket bra utställningsår vi haft. Jean-Paul Gaultier, Liljevalchs, träutställningen på Artipelag och vi är ändå inte klara. Malmstensutställning på Waldemarsudde snart… Men nu en randig utställning på Nordiska Museet.
Synnöve Mork…
… och Tom Hedqvist är personerna bakom själva utställningen, men här ingår egentligen ett helt team.
Susanne Helgeson är avsändare på den bok som skrivits i samband med utställningen. Totalt är man fem personer bakom projektet. Med är även Sara Kristoffersson och Kerstin Wickman. Cirka 300 föremål är med i den här utställningen som öppnar 4 oktober och ska stå i ca ett år.
Det är ingen som läser mina längre texter på bloggen, utan de flesta tittar bara på bilderna men jag måste få skriva av mig lite. Den här utställningen är fantastisk. Tom Hedqvist menade att man byggt utställningen “associativt”, dvs man ska associera. Här finns egentligen inga pekpinnar utan man ska inspireras och se på sin omgivning. Hela världen är full av ränder. Härliga ränder. Och man har täckt in alla områden utan att kategorisera för hårt. I utställningen finns ränder i arkitektur, ränder i mode, ränder i förpackningsdesign, kommunikation, sport, ränder i dåtid, samtid, ränder i hantverk och historia. Här finns nog alla sorters ränder. Jag skrev nyss att det här är en av de bästa designutställningarna i år – och det menar jag. Men något har hänt i Designstockholm. Helt plötsligt är det massor av designutställningar, som jag nämnde. Om designscenen sett ut som för två år sen, så hade jag kanske ställt andra krav på en utställning som den här. Men i och med att vi numera kan få en variation av designdiskussioner så är det här superbra. Jag menar, hade det här varit den enda (!) designutställningen så hade den kanske varit lite tunn. Men nu är den makalös. Jag är glad att det finns så många designdiskussioner just nu.
Men som sagt, massor av ränder. Fritt för association. Love Arbéns skåp från 80-talet med Ettore Sottsass.
Och ny design av Daniel Svahn för Mitab.
Ränder i arkitektur. Här Josephine Baker House med fasad av Adolf Loos från 1927
Gert Wingårdhs skiss till Clarion Sign
Ränder som hålrum. Emma Olbers soffa för Tre Sekel
Drottning Silvias aftonklänning från Nobelceremonin häromåret.
Från Pradas kollektion 2011
Ida Klamborn från 2013
Ränder i modern hantverk
Ränder i köket.
Ränder i konsten
Fotoränder…
Konstränder
Sportränder
Ränder i herrkläder…
Tom Hedqvist randiga mjölkförpackningar och kopiorna från SevenEleven.
Men utställningen handlar inte bara om samtid och vår vardag av idag. Nordiska Museet är ju också ett historisk samlande museum och i utställningen finns massor av spännande ränder med historisk koppling.
En baddräkt
Boken som publiceras i samband med utställningen (notera – inte en katalog, utan en bok)
Asnöjd och glad besökare – även om jag råkade komma i prickig kofta. Skulle tänkt till lite innan jag gick på pressträff, kanske…