Äntligen dags för lite resa igen. Åsa och jag är på väg till Prag för att titta på Prague Design Week, eller Designblok som det heter här. Femtonde gången som det genomförs.
Vi checkar in på flott designhotell och jag har fått utsikt mot gamla stan och slottet. Pepp!! Det är inte första gången jag är i Prag, men det är oceaner av vatten som flutit under bron sen sist. Jag var här 1991 förra gången.
Första stoppet är Super Studio, en nedlagd gammal spårvagnshall.
Åsa och jag smälter in. Men det är nåt speciellt med dessa gamla industrilokaler och ny design. Härlig krock.
Första utställningen handlar om Tjeckiens designikoner. Vilka tjeckiska formgivare kan du nämna vid namn??? Inte så många, va? Och tyvärr kan du nog inte så många kvinnonamn.
Samtidens stora stjärna är Maxim Velcovsky som är född 1976 och ytterst närvarande under en designvecka här. Han har gjort massor av spännande design. Här en klocka i keramik med digitala klockor.
En vad som är en sorts “best of” när det gäller mönster.
Och Maxims kanske mest kända verk, de klassiska stövlarna som är vaser.
Daniel Pirsc
Jag kramar om en favorit. Jan Plechak
Alla skrymslen och vrår är fulla av designprojekt.
Etablerade företag som Corian ställer ut… Här har man låtit formgivare göra nya delar på vintagemöbler.
Liksom även H&M Home
Och IKEA. Här deras senaste kollektion Trendig.
Absolut Vodka… 🙂
Första inköpet… Man måste ju handla lite kristall när man här i Prag. Jag hittade den här nästan asiatiska karaffen med fina slipade detaljer. Kostade 200 kronor. Skamligt billigt.
Glaset kommer från Bomma som bara använder tjeckiska formgivare – utom en – Tom Jenkins. Honom känner vi igen från våra norsk-svenska-brittiska relationer. Kul. Tom Var ju och hälsade på i Stockholm i vintras och hade saker hos Petite Friture som lanserades häromveckan.
Uppblåsbar design… Jag minns svagt att jag faktiskt förra gången jag besökte Tjeckien faktiskt köpte uppblåsbara figurer. Typiskt tjeckiskt?
En uppblåsbar tjur.
Och här finns en hel del studentarbeten. Här av Petra Chernocvova.
Gillade installationen med studentarbeten i ett växthus fullt med ljung.
Flera fina pallar av ståltråd/rör.
Ales Kachlik
Tomas Sakra
Kvällen inleds med mingel på Tjeckiska Centret som ligger mitt i stan. Här har man en utställning tillsammans med Neue Sammlung från Munchen. Det är två utställningar. Dels en variant som visar på påverkan mellan Tyskland och Tjeckien, och en om godkänd respektive förkastad design. På bilden ovan ser vi en klassisk Thonetstol – tysk?, tjeckisk? eller österrikiskt?
Godkänd tysk design, och ska jag vara ärlig så förstod jag inte urvalet… Godkänt av vem?
Intressantare blir så klart att titta på det som är förkastat. Uppenbarligen en fråga som figurerar internationellt. På Designgalleriet visade vi ju i augusti en utställning med namnet “Art of Rejection”. Även här är frågan lyft till en annan nivå och innehåller mer konst än vara design. Bland utställningens ca tio, tolv objekt är ett objekt en dikt. Utställningen är gjord av tyska Steffen Kehrle.
Avslagen design från Stefan Diez till vänster och Steffen Kehrle till höger. Kistor… Död design?
Och jag fick mingla med mannen med världens största hår – Maxim Velcovsky. Supertrevlig och intelligent kille. Han vägrar falla in i nåt fack och bara göra ordentlig, “tysk”, design utan gör figuriner av Leninbyster med mönster på. Bra kille.
Kvällen faller på och vi åker vidare under designkvällen.
Lasvit. Ett klassiskt tjeckiskt glas och belysningsföretag. Här lampa av Nendo.
Superfina bord av Nendo
Mer Nendo
Arik Levy
Kvällens sista besök gjordes hos Krehky, Prags enda, riktiga designgalleri.
Här visade man också en sosrts “best of” och samtidigen stora skulpturer av Daphna Laurens
Krehkys historia började med den här produkten dvs en glasvas som ser ut som en kaktus. Av Jiri Pelcl.
Men man har så klart producerat flera saker av Maxim Velcovsky
Fint. Vi pratade så klart länge om hur man överlever som designgalleri. Finns det några köpare i Prag, egentligen? Och det gör det ju inte. Finns det tio, tjugo samlare av unika designprodukter?? Kanske. Det galleriet tjänar pengar på är konst, eller att producera själva. Alltså som eget varumärke.
Krehkys projektledare Silvie Lubenova och Designgalleriets egen Steffo…