Torsdag och besök på en höjdpunkt för veckan – Rossana Orlandi. Franska Moustache lanserade en fin, ny kollektion. Här den första kommersiella produkten för hypade holländska Studio Formafantasma. En pall klädd i laxskinn.
Ja, om man tittar noga så ser man mig… Fotar sjuuuuuuukt coola vägglampor för Moustache. Av Jean-Baptiste Fastrez. Det är samma glas som man har i sådana där skidglasögon.
Samma designer och material men nu i en vas. Så galet annorlunda och roligt.
Brittiska Sé fortsätter, och lanserar sin officiella tredje kollektion. Nu av Nika Zupanc. Välgjort, dyrt och snyggt.
Ett vitrinskåp med handtag och välvt glasparti.
Mina holländska favoriter BCXSY gör alltid utmanande kollektioner. Här har man gjort ett projekt med förståndshandikappade. Som i alla vårdapparater så ska de aktiviteras och de har fått måla keramik tidigare. Nu gjorde formgivarna ett koncept där deltagarna fick illustrera och tolka ingredienser till en gryta. Det är alltså potatis, grönkål, morot och lök. Allt signerat av deltagarna. Fascinerande att titta t.ex. på moroten och se hur den kan tolkas på olika sätt.
Sen kan man duka med de olika delarna som man vill så klart…
Luca Nichettos servis för ett ryskt företag har jag redan skrivit om på Eatandgreet.se.
Svenska Kyuhyung Cho och Erik Olovsson har gjort den här roliga bokhyllan.
Sista från Rossana. Jan Plechac och Henry Wielgus har gjort glaslampor.
Danska Hay hade gjort en stor och fin installation.
Massor med nyheter och projekt. Här nya hyllsystem av Inga Sempé.
Papperskeramik av Scholten & Baijings
Trädvaser av Richard Woods
Massa färg.
Moroso hade bjudit in Martino Gamper och John McDonald att göra en installation. Härligt 80-tal och massa färg.
Mer återhållsamt var det hos Boffi. Mycket struktur och mörka träslag. Framför allt bänkskivan med mönster såg fin ut.
Eller den här gigantiska skärbrädan med rundade hörn.
Vi hann också se svensksatsningen i La Pelota och sällan har jag känt mig så stolt över en satsning som denna. Shit vad bra.
Luca Nichetto har tagit fram utställningskonceptet med flyttbara väggar så att man ska se möblerna i olika förutsättningar. Slutet rum, öppet landskap… Etc. etc.
Färgskalan och urvalet var otroligt väl genomförd. Nytt och spännande utan att hetsa produktnyheter. Så bra.
Kanske ännu bättre var projektet Scale of Things i samma lokal. En handfull svenska formgivare hade tagit varsitt podium i besittning och valt ut sina favoriter. Men det var återhållet, representativt, lugnt utan att vara stressigt (måste inte få med allt) och färgen rött återkom hos alla. Precis en utställning som jag saknat i många, många år. Svensk design med kvalitet och framställd med en röd tråd. Så bra. Så bra. Jag känner mig så stolt. Även delarna på La Pelota där företag kunna hyra/köpa in sig kändes bra. Tio poäng. Vet inte vad som skulle kunnat göras bättre??
Dansk-italienska Gam Fratesi hade också tagit ett palats i besittning och gjort som en “best of”. Fint, men lite gjort… Om jag får vara jobbig så är Gam Fratesi inte världens bästa scenografer. Bra formgivare, absolut, men scenografin lämnade lite att önska.
Gam Fratesi
Gam Fratesi