Ann-Sofie Back på Röhsska

IMG_2596

Jag har varit på årets bästa designutställning. Enkelt. Röhsska museet har delat ut Torsten och Wanja Söderbergs pris till en nordisk designer och i priset ingår att få ställa ut på museet. I år vann Ann-Sofie Back som är en svensk modeskapare. Hennes designutställning med fokus på henne och hennes kreativitet gör något banbrytande. Istället för att fokusera och nörda ner på “processen” så har hon tagit ställning till vad hennes design ska ha för plats i designvärlden. Hon behöver inte bevisa att hon är kompetent genom att visa på hur saker kommit till – utan istället fokuserat på kontext, känslor och sammanhang.

Hela utställningen är byggd kring temat kommers. Ann-Sofie Back gör produkter som behöver förhålla sig till kommers. En framgångsrik modeskapare säljer. Eller? Utställningen är uppbyggd som en outlet/utförsäljning. Hennes saker är nödvändigtvis inte välgjorda utan en del i ett kommersiellt sammanhang. Hon verkar inte helt bekväm i det – och vem vill att ens produkt ska säljas som en “snabbrörlig” produkt?

Röda prislappar, tydlig snabbrörlig kommers är del av utställningen – men priserna är inte låga. Kommunikationen är det. Kritik? Absolut. Hur ska man förhålla sig till en kondom som kostar 50 kronor? Eller toapapper som kostar 199 kronor?

Mitt bland den här diskussionen om samtid, relevant, kommers, retail så finns Ann-Sofies mer högdesignade verk som “priceless”.

IMG_2597

Allt ska bort…

IMG_2598

Kranvatten med Ann-Sofies märke för 99 kronor.

IMG_2605

Estetiken som om det vore “Ullareds”

IMG_2606

Och mitt bland alla låga priser finns Ann-Sofies hautecouture.

IMG_2595 IMG_2586 IMG_2599 IMG_2604 IMG_2583 IMG_2588 IMG_2589 IMG_2590 IMG_2591 IMG_2593

Vi ser ju absolut den här “utarmningen” av designers varumärken idag. JeanPaul Gaultier? Karl Lagerfeld?

En uppfriskande diskussion om design, varumärke och vad vi vill vara. Ingen annan designer är i närheten av att ha den här diskussionen. Hatten av till Ann-Sofie Back. Årets bästa designutställning.

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments