2014 genomförde IKEA sin första dag där man bjöd in 2-300 journalister från hela världen för att presentera sina tankar och kommande kollektioner. Som en hel dag med sneak previews. Förra maj fick vi alltså se Ilse Crawfords kollektion och även ta del av tekniska innovationer som lampor med sladdlös mobilladdning. Och får vi alltså en förhandsvisning för det som kommer ut i butik nästa år. Kommer de att bli lika stora snackisar som årets varianter?? Vi får se.
Idag är IKEA en stor aktör med 150 000 medarbetare och 30 miljarder euro i omsättning varje år.
Designchefen Marcus Engman berättade att IKEA just nu ska fokusera på fem områden:
1. Fluid home (vad händer med urbaniseringen och användandet av boendeytorna? Ska man tillbaka till allrummet?)
2. Sensory sensation (fokus på taktilitet, det ska kännas under fingertopparna, kanske som motreaktion till alla blanka ytor)
3. Massproduced uniqueness (allt ska vara unikt men massproducerat)
4. Smarter yet human things (som sladdlösa mobilladdare)
5. Fashion (man lanserar tre modesamarbeten under 2016 med bla svenska Martin Bergström och unika Walter van Beirendonck)
Fyra journalister från Stockholm fick hänga med på dagen.
Svante från Elle Decoration och Dan Gordan från Sköna Hem. I bakgrunden Lisa Kruse från Rum Design.
En sån här dag är som en gigantisk klassfest för mig. Massor av internationella journalister som man träffar, formgivare och annat löst folk. Här ser vi bland annat Henrik Nygren, Ingegerd Råman, Marcus Engman och Lars Fuhre längst till höger. (missade tyvärr namnet på mannen i mockajacka)
Av alla produkter som presenterades så kommer media älska Ingegerd Råmans nya kollektion från bla Vietnam. Det är en upptrampad stig av klassisk Ilse Crawford-smak. Jag kommer visa lite mer bilder i Trendstefan TV på söndag.
Ingegerd
Ingegerd
Nästa kollektion som förmodligen kommer älskas är Martin Bergström. Jag kan inte nog understryka – han är fantastiskt. Det är så sjukt bra att han får prisvärda kommersiella produkter. Jag blir så fantastiskt glad. Kollektionen är ett samarbete med modeskolan i Indien och framtagen med inspiration från det landet. Jag älskar hur Martin liksom utmanar min fördom om att allt från Indien måste vara färgstarkt. Det kan vara svart och spännande. Martin menar att han inspirerats mycket av själva ytorna i Indien.
Kollektionen innehåller inte bara textilier utan även skålar, glas och bord som i bilden ovan. Detta är en skål i gjuten aluminium.
Mönster och massor av olika textila material av Martin
Kritiken mot kollektionen kan bli att den är lite väl svart, men otroligt fin. Och kommer älskas av många. Nummer två på listan av allt som lanserades.
Nummer tre på listan över förväntade favoriter får bli köksserien med fokus på det gröna köket. Ja, vi ska ha amplar i köket, terrakotta och odla. Också det en upptrampad stig, men kommer säkert älskas.
Odling i köksbordet. Nedsänkning med belysning som man kan lyfta bort och täcka för hålet med korkskiva om man vill.
Vagn för odling på flera nivåer.
Mer odling i köket.
Min absoluta favorit (förutom Martin Bergström) är så klart Walter van Beirendonck. Så kul. Så nytt och så oväntat. När IKEA säger att de ska satsa på mode så tänker man att de ska fortsätta på samma sätt som alla andra gjort, dvs med samarbeten med Jean-Paul Gaultier eller Matthew Williamson. Istället väljer man den kanske minst kända (och mest provokativa) av Antwerpen-gänget (med Dries van Noten och Martin Margiela). Googla Antwerp Six så får du en bild av hans sammanhang. Jag är “blown away”. Det är som om H&M skulle gå ut och säga att de skulle göra ett samarbete med … typ … Nobelprisvinnarna… Alltså oväntat som får min hjärna att gå igång.
Kollektionen är inte jättestor, men jag hoppas de vågar göra mer saker.
Mer Walter.
Muskelsnubbar, snoppar och Musse Pigg-robotar… Typiskt Walter van Beirendonck. Jag vet att alla sa “jag kommer köpa allt” på alla bloggar efter Ilse Crawford. Det kommer inte jag… Jag kommer spara mina pengar till den här kollektionen och sen köpa allt.
En fin, men märklig satsning är denna av Katie Eary. Hon är modeskapare för herrmode och ska locka män att engagera sig i inredning. Ja… kanske… Ögongloben på bilden är ett pussel…
Kollektionen är rolig men jag vet inte om det får män att springa till IKEA. Kanske?
Men roligast och mest exalterande är nog ändå IKEAs flyktingprojekt. Ett enkelt hus som snart kommer att kunna gå loss på ca 1000 US . Allt kommer i platta paket. Nu i veckan rullar 50 hus iväg till Nepal. Någon undrade på Instagram om det går att köpa de här husen, men det är framförallt organisationer så det kommer inte finnas att köpa direkt i kassan.