Jag och Sara har varit nere i Paris över helgen för att hälsa på DS. Det är flera saker på agendan – dels vill man introducera DS som eget varumärke, och dels så vill man fira att DS-bilen, som ju är en klassisk 50-60-talsbil firar 60 år i Paris. För dig som inte har koll så är alltså DS det korrekta namnet på bilen vi i folkmun kallar Paddan.
Den nya loggan för det helt nya varumärket. DS Automobiles kommer alltså bli ett helt nytt varumärke i bilbranschen. Det första sen Lexus. Vinklarna i loggan ska påminna om vinklarna som återkommer i Citroëns logga. Och Citroën kommer att fortsätta finnas på marknaden. Den franska bilkoncernen består alltså av tre varumärken – Peugout, Citroën och numera DS Automobiles. Och DS Automobiles bygger på samma känsla och attityd som när “Paddan” kom 1955.
Citroëns logga
Som ju också återkommer i grillen. Numera snart bara DS på den här bilen.
DS Automobiles pr-chef Lena kör ut oss till Arlanda i den nyaste av bilarna DS5.
Genomgång och test av allt runt paneler.
Massa fönster i bilen och flera av reglagen och knapparna sitter i taket. Inspirationen kommer från helikoptrar.
I Tuilerierna vid Louvren hade man byggt ett gigantiskt showroom för att lansera det här nya varumärket – och samtidigt bygga på historien.
Pontus Hede från DS Automobiles hängde på.
Historien börjar alltså med den här bilen, dvs den klassiska Paddan som lanserades 1955. DS menar att man i sitt nya varumärke vill vara lika revolutionerande som Paddan var på 50-talet.
När bilen lanserades så trodde man nästan att det var ett UFO som fransmännen ville ha på marknaden…
Modellen DS är typiskt franskt och nästan alla presidenter visar sig med en Padda. Som här med Charles de Gaulle.
Tidsmarkör… Här med Kennedy.
Eller Jane Birkin.
Rundvandring på en “boulevard”. Också det typiskt franskt. Idag äger franska staten ca 30% av franska bilkoncernen PSA Peugeot Citroën, där premiummärket DS ingår.
Massor av historia och design – som de här riktiga modellerna.
De ursprungliga skisserna till Paddan
Även bilformgivarna är på plats så jag får fråga om varför alla knappar ser ut som de gör.
DS har funnit som modell under Citroën tidigare så man visar även de tidigare modellerna här. Det är alltså från och med nu som DS blir ett eget bilmärke – inte bara en del av en helhet.
Efter ett par timmar i Louvren så åkte vi ut till en klassisk motorbana för att leka med veteran-Paddor.
Även vi fick åka…
Vilda och vågade…
Racing i kurvorna…
Dagen efter träffades 800 veteranbilar i centrala Paris (Place de la Concorde) inför soliga fransmän. Man är så klart otroligt engagerade i sin egen bil, och det är ju jubileum i år. 60 år sen den lanserades.
Och mitt i allt så premiärkördes den nya konceptbilen Divine DS på Paris gator. Så här ska man bryta ny mark och bli lika utmanande som när Paddan kom.
Hela bilen är som en rymdkapsel.
Stort fotouppbåd.