DS – nytt premiummärke med rötterna i Citroën

IMG_7820

Jag och Sara har varit nere i Paris över helgen för att hälsa på DS. Det är flera saker på agendan – dels vill man introducera DS som eget varumärke, och dels så vill man fira att DS-bilen, som ju är en klassisk 50-60-talsbil firar 60 år i Paris. För dig som inte har koll så är alltså DS det korrekta namnet på bilen vi i folkmun kallar Paddan.

IMG_1123

Den nya loggan för det helt nya varumärket. DS Automobiles kommer alltså bli ett helt nytt varumärke i bilbranschen. Det första sen Lexus. Vinklarna i loggan ska påminna om vinklarna som återkommer i Citroëns logga. Och Citroën kommer att fortsätta finnas på marknaden. Den franska bilkoncernen består alltså av tre varumärken – Peugout, Citroën och numera DS Automobiles. Och DS Automobiles bygger på samma känsla och attityd som när “Paddan” kom 1955.

IMG_0850

Citroëns logga

IMG_0909

Som ju också återkommer i grillen. Numera snart bara DS på den här bilen.

IMG_7822

DS Automobiles pr-chef Lena kör ut oss till Arlanda i den nyaste av bilarna DS5.

IMG_7825

Genomgång och test av allt runt paneler.

IMG_0801

Massa fönster i bilen och flera av reglagen och knapparna sitter i taket. Inspirationen kommer från helikoptrar.

IMG_0809 IMG_0814 IMG_7828

I Tuilerierna vid Louvren hade man byggt ett gigantiskt showroom för att lansera det här nya varumärket – och samtidigt bygga på historien.

IMG_7830

Pontus Hede från DS Automobiles hängde på.

IMG_7838

Historien börjar alltså med den här bilen, dvs den klassiska Paddan som lanserades 1955. DS menar att man i sitt nya varumärke vill vara lika revolutionerande som Paddan var på 50-talet.

IMG_0868

När bilen lanserades så trodde man nästan att det var ett UFO som fransmännen ville ha på marknaden…

IMG_0876

Modellen DS är typiskt franskt och nästan alla presidenter visar sig med en Padda. Som här med Charles de Gaulle.

IMG_0872

Tidsmarkör… Här med Kennedy.

IMG_0881

Eller Jane Birkin.

IMG_0879 IMG_7840

Rundvandring på en “boulevard”. Också det typiskt franskt. Idag äger franska staten ca 30% av  franska bilkoncernen PSA Peugeot Citroën, där premiummärket DS ingår.

IMG_7853 IMG_7857 IMG_7875

Massor av historia och design – som de här riktiga modellerna.

IMG_0895

De ursprungliga skisserna till Paddan

IMG_0903 IMG_7898

Även bilformgivarna är på plats så jag får fråga om varför alla knappar ser ut som de gör.

IMG_7919

DS har funnit som modell under Citroën tidigare så man visar även de tidigare modellerna här. Det är alltså från och med nu som DS blir ett eget bilmärke – inte bara en del av en helhet.

IMG_7925 IMG_7846 IMG_7866 IMG_7963

Efter ett par timmar i Louvren så åkte vi ut till en klassisk motorbana för att leka med veteran-Paddor.

IMG_7977 IMG_7986 IMG_7989 IMG_7994 IMG_8000 IMG_8008 IMG_8013 IMG_8015

Även vi fick åka…

IMG_8022 IMG_0951

Vilda och vågade…

IMG_0960 IMG_0972

Racing i kurvorna…

IMG_8032

Dagen efter träffades 800 veteranbilar i centrala Paris (Place de la Concorde) inför soliga fransmän. Man är så klart otroligt engagerade i sin egen bil, och det är ju jubileum i år. 60 år sen den lanserades.

IMG_8036 IMG_8037 IMG_8038 IMG_8042 IMG_8051 IMG_8059 IMG_8102

Och mitt i allt så premiärkördes den nya konceptbilen Divine DS på Paris gator. Så här ska man bryta ny mark och bli lika utmanande som när Paddan kom.

IMG_8114 IMG_8118

Hela bilen är som en rymdkapsel.

IMG_8121 IMG_8124 IMG_8132 IMG_8142

 

IMG_8143 IMG_1050 IMG_1048

Stort fotouppbåd.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments