Idag öppnar utställningen Grenverk på Designgalleriet. Det är en spännande utställning med formgivaren Johan Carpner. Äntligen. I ett och ett halvt år har vi nu stött och blött detta. Johan är en habil och bra designer som gör fina textilier för Svenskt Tenn, fina lampor och är så där bra. Men jag ville att han skulle ta i från tårna och göra en större grej. Nu är då en hel kollektion klar. Och jag är stolt och glad över att få visa det här. Det är ganska sällan jag får arbeta med en formgivare så länge och så djupgående. Det här är liksom ett avstamp, en ny plattform för Johan.
Allt började med hur Johan funderade kring det här med formspråk. Idag inspireras alla formgivare av samma källor, så hur kan man hitta något som är ens eget. Jo, då måste man in i formspråkets djupaste, innersta och hitta en egen identitet. Så efter ett par möten mellan oss så landade Johan i det organiska, botaniska trädet. Efter att ha lekt med trädformen så hittade Johan regler. Efter fyra graders stigning så kommer alltid en gren i 45 grader till vänster. Typ. Ett regelverk. Johan själv skulle inte beskriva det så tekniskt utan han har arbetat mer intuitivt, men jag tycker att det är intressant med dessa nästan matematiska regler i naturen.
Hundratals små träd gjorde Johan och hittade till slut en slags rytm och en bas. Och det är nu, utifrån det här regelverket som Johan kunde börja göra saker. Detta kan vara grunden till ett bordsunderrede, eller en lampa, eller ett smycke. Reglerna finns där. Och i tider när alla tittar på alla så spelar det ingen roll att någon gjort en liknande produkt eftersom Johan hittat sitt eget språk. Det här är Johans rytm och regler.
Så regelverket blir ett grenverk. Fantastiska armaturer som kommer från samma känsla som träskulpturen.
Och regelverket kräver att golvlampan har en knyck mitt på midjan. Golvlampan är förmodligen Johans egen favorit just eftersom den så tydligt visar skillnaden mellan en vanlig “snygg” produkt och det som är en del av formspråket.
Jag älskar också bordsunderredena.
I stolarna har Johan försökt behålla sitt regelverk och språk men ändå närma sig en kommersiell massproducerad produkt. Här finns också klykor och knyck.
Och handgjorda ljusstakar i keramik (!)
Och så klart textilier, som skulle kunna bli tapeter.
Nöjd designer.
Utställningen Grenverk visas på Designgalleriet fram till sista september.