Idag öppnar två nya utställningar på Nationalmuseum Design. Två bra utställningar. Nationalmuseum visar att man verkligen tar designfrågan på allvar. Överraskande och bra. Samtidig som man den här utställningen öppnar så har man berättat att den nya restaurangen som renoveras i gamla huset görs av några av Sverige mest intressanta formgivare. Och man introducerade idag Nationalmuseum Norr, dvs en filial för Nationalmuseum i Östersund. Filialen kommer ha hand om allt som ligger under Nationalmuseums vingar, vilket även innebär design och hantverk. Med en sån här igångspark på vintern – vem behöver ArkDes? Jag tror att konkurrens är bra så jag hoppas att våra vänner på Skeppsholmen känner att de måste lägga på ett kol – för på Nationalmuseum Design lyser flitens lampa.
Nå. Nationalmuseum Design visar alltså just nu två utställningar som känns relevanta och bra för designfältet. Den ena handlar om kvinnliga formgivare under modernismen, en kår som inte fått så mycket uppmärksamhet. Det märks här att Nationalmuseum tar sitt ansvar som myndighet för att utbilda, berätta och engagera kring det här. Utställningen är pedagogisk, välgjord med texter för fördjupning och som besökare känner jag att jag har förtroende för urvalet och berättelsen. I utställningen finns glas, keramik, metall, saker för serieproduktion och unika konsthantverksobjekt. Små objekt och möbler.
Bra. Utställningen får nog fyra av fem Stefan-pluttar. Det jag kan sakna är något om kontexten, kanske nåt som skaver. Kanske en parallell till andra länder? Kanske ett protestbrev från en sur manlig formgivare? En dålig recension i en tidning? Nåt som kanske fick mig att känna “shit vad de måste slitit hårt för att få ut sina saker”.
Men det är en väldigt bra utställning.
I utställningen finns två stjärnor – Greta Grossman Magnusson
Och Anna Petreus
Saker man känner igen. Ilse Claeson
Wilhelmina Wendt
Sylvia Stave
Gerda Strömberg
På Nationalmuseum Design visas alltså också projektet Den Nya Kartan där 24 formgivare parats ihop med 24 producenter. Allt på lokal nivå i Skåne. Projektet har cirkulerat på social medier och synts i olika tidningar redan. Och visats på Form/Design Center i Malmö. Här är ett gyllene tillfälle att få koll på 24 talanger utanför Stockholm. Syftet har varit att se om man kan hitta goda synergier mellan formgivare och producenter. För att få fram bättre och roligare produkter. Det blir så klart 24 ytterst olika möten. Här kan man rulla runt och egentligen bara tycka “fint” eller “fult”. Lite som en skånsk “vårsalong”. Om första utställningen var extremt väl genomför så är den här en tyckar-kavalkad.
Lätt att tycka om de här keramiska skålarna av Stoft och Zol Art
Louise Hederströms svampar som hon gjort tillsammans med Studio Carina Grefmar
Lådgrejer av Patrik Bengtsson och Genarps lådfabrik.
Swedish Ninja tillsammans med Carsten Nilsson
Lisa Hillands basalsten med Kullaro
Svarta askar av Kajsa Willner och AC Snickeri
Och kanske min favorit. En lampa bestående av porslinsdelar. På det här sättet behöver man inte något köksskåp… Eller…? Oavsett så är det roligt, nyfiket och spännande. Tänk att ha detta på en restaurang. Av Milan Kosovic och Thomas Alexandersson