[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_4pi2"]

En sammanfattning av Formex

Formex, Formex, Formex. Nu har designsäsongen på allvar börjat. Vad ska man säga? Jag gillar ju Formex, mässor och en massa grejer, så jag bör ju börja med att säga att det är en spännande säsong. Det händer en massa saker just nu utanför själva mässan. IKEA gjorde sin stora lansering med Hay samtidigt som till exempel Himla tog över en visningslokal och gjorde fantastiska installationer etc, etc.

Själva mässan då? Jag besökte mässan varje dag från måndag till lördag, så jag kan nästan säga att jag sett “allt”. Det är fascinerande att inget liksom riktigt sticker ut. Vi har inte haft några stora förälskelser eller snackisar som när Anna Elzer Oscarson lanserade sin keramik. Den största snackisen från Formex hösten 2017 är färgföretaget Jotun. Alltså inte ett prylföretag utan de som gör färgen bakom. Och jag har tjatat om det under våren, sommaren och nu i början på hösten. Vi har slutat engagera oss i “rätt” sorts saker, och istället handlar allt om färgen på väggen bakom.

Köp inget nytt, behåll alla dina gamla saker, komplettera eventuellt genom att gå upp på vinden och lyft ner nåt gammalt eller byt med en vän. Men köp inget nytt. Detta är trenden 2017. Det är inte mitt fel…

Och om du ska köpa färg till väggen så se till att det är mörkt, brunt eller grönt. Och det ska vara så matt att det nästan dammar. Jag kommer att göra ett separat inlägg längre fram med konkreta trendprodukter men så här i en övergripande analys så står jag fast vid påståendet – köp inget nytt. Måla istället väggen bakom.

Bilder från Jotuns installation.

Det slitna, gamla, ärvda är här. Den industriella looken är borta och istället kan man kanske se inslag av vintage och hantverk.

Om du ska köpa nåt i höst så se till att det är “konstigt”. Om du tittar på Jotuns installation ovan så ser du att det handlar om ett fåtal men utvalda saker. Inget av detta är massproducerat. Det får gärna vara gjort själv, eller till och med trasigt. Jag har aldrig sett så många vissna blommor på en mässa som jag gjort i år på Formex… Det ska vara slitet och eget. De keramiska korv-vaserna ovan från Joanna Günther.

Eget, annorlunda och visset. Absolut inslag av 60- och 70-tal. Här från Madame Stoltz.

På stan visade Crooked Concept ny keramik av Carl August Sandgren. Mörkt, eget och “fult”. Precis som det ska vara 2017.

Som sagt, jag kommer gå igenom färgtrenderna och annat i ett senare inlägg men mycket brunt… Här hos House of Rym.

Bland mina åttaganden på mässan så har vi som vanligt mitt urval av de tolv bästa designstudenterna. Jag talar om de i ett separat inlägg också, men vi kan notera att dagens designstudenter är väldigt intresserade av hållbarhet men också att hitta sin unika målgrupp.

Som vanligt, numera, så hade vi en pop up-butik. 70 företag valde att använda den här arenan som en exponeringspotential och testa intresset för de nya lanseringarna. Efter fem gånger på Formex nu så kan vi konstatera att det funkar. Vi säljer för kanske 150-200 00 kronor under de här dagarna. Vår bästa omgång på Formex hittills.

Och vad säljer då? Rätt “kostnadseffektiva” produkter. Tillfälliga tatueringar, disktrasor som svär, oljelampa som ser ut som ett stearinljus och ett grytunderlägg i silikon. Detta är uppenbarligen vad “folket” vill ha.

I januari introducerade jag konceptet med “design walk”. I mitt huvud så är tanken att man under en timme ska få gå igenom hela mässan (ja, även c-hallen) och få en guidad visning genom alla nyheter och intressanta projekt som händer. Två tillfällen. På torsdagen hade jag en stor grupp på 60-70 pers och på fredagen var den hälften så stor. Jag kan inte nog understryka hur trevligt det här är. På bilden, som jag snott från Instagram, ser vi när vi besöker Växbo Lin.

Jag är övertygad om att mässor måste öka inslaget av “upplevelser”. Vi kan inte bara stå och tjata på att butiker ska skapa upplevelser – även sånna som Formex behöver fokusera på detta. Annars blir det bara en prylkavalkad.

Här besöker vi Jessica Zandén som lanserar mamma Joys kollektioner. Allt blir väldigt intensivt men ändå intimt.

Och så har jag ju som vanligt en massa föreläsningar. Den här gången med fokus på butik. Jag gjorde en kupp och talade inte om en massa snygga butiker därute utan talade om de stora frågorna kring retail. Hur ska en vanlig butik kunna konkurrera med e-handeln? Vad betyder det att Amazon har köpt upp Whole Foods? Etc.

Och som vanligt är det en massa sidoprojekt. Man måste ju överleva… Jag fick göra en utställning med designikoner för Fiat också.

Och så har jag hängt på en del fester. Bland annat tillsammans med mitt gäng hos Designbloggarna. På onsdagen fick jag agera lill-värd på ett event hos Clarion Sign tillsammans med Lifestyle Publishing.

Och senare under kvällen blev vi ännu fler när vi kom till Formex egen fest. På bilden ser vi från vänster Erik, Camilla, Johan, Annika, Anna, Stina, Hanna och Trendstefan.

Och best-of-the-best-of-the-best då? Ett enkelt sätt är att gå in på Instagram och kolla in #selectedbydesignbloggarna. Där har alla designbloggare lagt upp sina två favoriter. Tidigare har vi valt flera favoriter men nu är vi så många, så alla får göra två val. Bäst på Formex, helt enkelt.

Och jag måste ju ha med Joanna Günthers korvvaser. Jag känner att de är väldigt 2017-2018.

Min andra favorit är LithLithLundins nya pall. Trion arbetar helt hållbart och har lyckats göra en liten möbel som ser ut att kosta en miljon kronor.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments