Boende i Stockholm har länge varit klurigt. Ska man försöka knä sig in i ett kollektiv på Söder eller en lyxig våning på Östermalm? Till hösten öppnas ett nytt sorts koncept på Grev Turegatan 8. Byggherren Wallenstam, arkitektbyrån Vera och mäklarfirman Eklund Stockholm New York, allt under namnet Ture8 (www.ture8.se).
Drygt 61 lägenheter byggs för en urban målgrupp. Här tittar man framför allt på singlar, eller små familjer som kan trivas i tvåor på 50 kvm eller treor på 75 kvm, och en och annan större lägenhet – men med toppdesignade lösningar. Högst upp i huset huserar två penthouse med spa, uteplats och solnedgångsmys. Hissen går så klart direkt upp till penthouse.
Byggprojektet är så klart inspirerat från New York där man toksatsar på nya hus som har högt varumärke. I Sverige har vi en tradition att låta kvarter bli bärare av varumärken (jmf Hammarby Sjöstad) men nu satsar man hårt på enskilda hus. I NY kan alltså Trump Tower vara svindyrt att bo i, medan huset bredvid kanske inte alls är lika dyrt. Och här på Ture 8 satsar man så klart massor på design och inredningsdetaljer. All fast inredning ska vara av toppkvalitet, ha högsta designgrad och vara trendigt för några år framöver. Om jag förstod det rätt så har alla lägenheter (trots storleken) egen walk-in-closet. Köken levereras av bland annat företag som Gaggenau. Än så länge så har man inte börjat bygga inredningarna än, men det talas om spännande arkitektlösningar med inbyggda ljud- och ljuslösningar. Varför inte en fönsternisch med ljussatt fönsterkarm?
“Lifestyle”-hus där huset på något sätt ska leverera för hela livet har funnits förr, jämför till exempel med Markeliushuset på Kungsholmen som under första halvan av 1900-talet hade mathissar med varm mat från gatuplan direkt upp till våningen… Det intressanta i det här projektet är så klart att trojkan försöker sälja nybyggen på ett nytt sätt. Med 61 lägenheter och en egen hemsida så har man lyckats skaffa en kö på 2 000 personer som är intresserade av att köpa ett av objekten. Frågan är så klart om de har råd.
25 september öppnar man upp för visning av lägenheterna som ska kännas ombonade, varma och personliga.
Glad och stolt Niklas Berntzon, VD på märklarfirman
Nyfiken trendspanare.