Jag har åkt ner till Paris. Här sker den stora lanseringen av Karl Lagerfelds nya glas för Orrefors. Jag har varit med en bit på den här resan och tittat på skisser och sånt. Spännande. Klockan13.00 onsdagen den 7 juni är det en officiell presslunch med Lagerfeld i ett litet galleri. Och först klockan 15.00 blir det officiellt hur glasen ser ut.
Lämnade Sverige på själva nationaldagen.
Fick ett fint litet hotell precis vid Marais.
Snabb sightseeing. Bastiljen. Här startade den franska revolutionen. Kommer det bli nåt sånt nu?
En av mina favoritplatser i Paris. Place des Vosges.
Fransk snabbmat.
Och på ett galleri i Marais, här har Karl Lagerfeld själv bestämt att lanseringen ska vara.
En eventfirma som Lagerfeld brukar jobba med, sätter upp att detaljer i rummen. Jag kan inte låta bli att fundera på om det är samma gäng som brukar göra Chanels modevisningar.
Specialgjort glas för exponeringen.
Och i köket – här hittar vi Orrefors VD Johan Cavalli. I full färd med att putsa och svepa alla glasen.
Produktchefen Malin Ljungström. Svepa, svepa… Malin har jobbat med Karl Lagerfelds team nu i ett år. Från första möte till lansering. Det är ändå väldigt snabbt. Varför Lagerfeld? Det finns massor av kopplingar. Dels gillar Lagerfeld Norden och han brukar berätta att han är uppväxt vid tysk-danska gränsen. Han är också extremt intresserad av skickligt hantverk så därför vill han arbeta med glasbruken i Småland. Och på Orrefors sida så vill man fokusera på en internationell marknad, och där är ju Lagerfeld ett känt och etablerat namn.
Och min kompis Eva-Marie Hagström. Här stod vi i ett antal timmar och putsade och fejade. 40 gäster ska få lunch med hela uppsättningen av glas ( 6 stycken?)
Och helt plötsligt dyker Karl Lagerfelds armada av PR-kvinnor in. Är glasen tillräckligt bra? Hur ser bordsplaceringen ut? På vilket porslin serveras maten?
Skissen för hur borden ska se ut.
Jag försöker vara lite rolig. På den officiella bilden med Karl Lagerfeld så står han med ett av glasen i handen och ser så där allvarlig ut som bara han kan göra. I handen har jag faktiskt Lagerfelds eget specialglas. Tydligen har Lagerfeld alltid med sig ett eget glas när han är ute och reser. Tidigare så var det ett glas från franska Lalique, och nu blir det ett glas av svenska Orrefors.
Middag på stan.
Dagen avslutades med massor av vin och god fransk mat på ett bistro – tillsammans med NK Glas & Porslin. Pia, Lena, Eva och Jörgen bjöd på middag. De har en liten inspirationsresa och berättade hur de fått gå in på Margielas kontor och titta på hur de tar fram sina nya produkter. Men mest såg de fram emot lanseringen av Karl Lagerfeld. Jörgen som är VD får vara med på lunchen medan de andra får komma på eftersläppet.
Minst sagt en minnesvärd dag!