Karl-dagen i Paris. Idag ska jag få träffa en av världens största modeskapare.
Inte världens vackraste dag…
Men det är ju ändå Paris…
En sak jag älskar med Paris är deras kärlek till gatukonst. Man hittar alltid roliga saker på väggarna.
Sista-minuten-förberedelser. Samling klockan 09.00 och lunchen börjar klockan 13.00.
Milimeterpassning…
Coca Cola Light på kylning. Det är det enda Karl Lagerfeld dricker. Och som jag sa igår – alltid ur eget glas.
Gästerna kommer.
Allt på plats?
Personalen på plats. Drinkarna på plats. Allt är nog snart klart för Karl entré.
Karls egna foton av glasen.
Lasse Westman från Orrefors och till höger ser vi Claes från artistagenturen CIA. Det är Claes som fixat kontakten med Lagerfeld. Det är alltså inte bara att lyfta telefonluren och ringa, utan det går via en agent som hjälper till med alla kontater och förutsättningar. Claes har arbetat med Karl i många år och menar att han förutom att vara en arbetsnarkoman, faktiskt är en otroligt ödmjuk och trevlig man. Och väldigt intresserad av Sverige. Karl kan alla svenska regenter utantill…
Lagerfeld har gjort en film där han berättar om glasen.
Gäster från hela världen och alla sorters tidningar. Vogue, Women’s Wear Daily, Elle Decoration, Wallpaper…
Lisa Kruse från Vårt Nya Hem och Elin af Klintberg från Plaza.
Jörgen Eriksson från NK Glas och Porslin
Och så går det ett sus genom lokalen… Han är här…
Karl-mobilen…
Han är här!!
Den lite lufsiga killen med skägg och hatt i bakgrunden är Sebastian och är Karls “assistent”. Han gick mest omkring och trulade och fick bära Lagerfelds iPad.
Karl Lagerfeld och Orrefors VD Johan Cavalli
Dukningen. Fint. Krispigt och skarpt med blandningen av vitt och svart.
Elin af Klintberg dokumenterar.
Lagerfeld blev också imponerad och ville dokumentera med sin gigantiska iPad.
Bordsplacering med namnkort.
Johan Cavalli håller ett tal om varför Orrefors väljer att göra en storlansering i Paris. Därför att man lanserade “Swedish Grace” 1925 i Paris. Nu är det en ny era. Bra tal.
Min bordsdam. Jag vill se hur vinet ser ut i de vita glasen. Så klart blir det lite annorlunda, men coolt. De här glasen ska manha för att man vill ge ett avtryck – och det gör man. Notera att alla glasen har små “coasters”. Och bordsdamen var amerikansk-franska journalisten/författaren Dana Thomas. Galet trevlig. Vi pratade massor. Hon är blivit känd i vår värld för att ha skrive “Boken” om lyxkonsumtion och lyxvarumärken.
Och så måste man ju ha några bilder med Karl Lagerfeld…
Lite kort??