DN på besök

Sanna från Dagens Nyheter kom på besök och ville prata trender inför hösten. Jag rotade lite bland mina grejer i förrådet och gjorde två installationer för hösten. Howdy Cowboy och Falcon Crest.

Sanna Hellberg och fotografen Robert.

Den första installationen med Howdy Cowboy.

Med inspiration från det rustika och lantliga influeras vi av estetik från t.ex. Brokeback Mountain. De fria vidderna, jeans och skinn. ”The new simplicity” eller som vi säger på svenska – den nya enkelheten – spår av närmast sakral enkelhet. Nästan som amerikansk shaker. Färgskalan är brun, beige och sandfärgad. Den här hösten kompletterar vi med rutigt och militärgrönt. Nygamla material som koppar och terrakotta dyker upp. För att komplettera det här rustika och enkla så lägger vi gärna till svart-vitt och grafiska mönster.

Ledorden är avskalat, enkelt, rofullt, ärligt och familjen är i fokus.

Militärgröna skålar som jag köpt i Paris.

Trä och skinn

Lite retroinspierarade mönster, och sen en massa svart och vitt.

Naoto Fukasawas enkla kastrullset med trädetaljer för Alessi.

Ny lampa från BoConcept som lanseras till hösten.

Nya material som koppar och terrakotta. Servisen i svart och vitt är Mega Black från Royal Copenhagen. Alla tyger från Mairo.

Och så kanske Howdy Cowboys motsats – den färgsprakande trenden Falcon Crest.

Nu är det fest och galenskap. Vi lämnar osäkerheten och lågkonjunkturen för att våga nya färger och former. Vi gör slut med nostalgi och tillbakablickande, men vi flörtar lite med 80-talet fortfarande. Vi vill bli underhållna, precis som vi blev av 80-talets såpor med axelvaddar, puff-frisyrer och nya material. Powerdressing och axelvaddar för hemmet. Vi leker med det ”fula” och älskar helt plötsligt djurskinnsmönstrat. Alla färger exploderar. Det är inte en färg som är ”årets färg” utan det är alla färger. Årets färg heter faktiskt kaprifol, en blomma som inte har en färg, utan en doft… Precis det här går vi in i. Det här är en otroligt spännande tid där vi adderar istället för att skala av.

Ledorden är färgexplosion, humor och mod att våga inreda annorlunda.

PS. De sju dödssynderna inom inredning för hösten 2011: rädsla, anpassning, fördomsfullhet, lathet, överdrift, humorfritt och damm…

Svenska cykelgänget BikeId där man kan komponera sin cykel efter egen färg och smak.

Färg- och mönsterkrockar. I bakgrunden hänger mitt sebrarandiga tyg.

Jag är helt förälskad i de reptilmönstrade glas(!)faten. Gjorda av Sea glasbruk, men jag undrar om de nånsin hamnade på marknaden. Färgglada muggarna Contrast.

Guld och humor. Det är en svår balansgång. Det roliga ska helst inte bli kitsch. Jag tycker att guldbesticken i Nobelservisen är ett bra exempel på där designen är humoristisk men inte kitsch. Från Gense.

Den blå glitterananasen fick jag på Formex för kanske fyra, fem år sen, men den hänger med. Rolig. Från Swerox, och jag tror inte den finns kvar i sortimentet längre. CocaCola-flaska med Karl Lagerfeld, och den får liksom representera modets närvaro i den här trenden. Power-dress. Jag tror att tallrikarna kommer från Indiska.

Fotografering

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments