Jag är på en av världens största inredningsmässor, Tendence. Jag tog ett tidigt plan på fredagen och tillbringade större delen av dagen bland en massa mässgångar. Här går jag och tittar på saker, men det är inte bara prylarna som intresserar mig. Jag betraktar också hur folk reagerar. Vilka montrar är fulla? Vad får folk att le, eller hajja till?
Jag tog några bilder på montrar som jag ser att folk INTE går in i, med saker som liksom känns överetablerat.
Incheckning på Sheraton vid flygplatsen.
Gigantiska avstånd
Taggad till tänderna. Jag tycker faktiskt om mässor. Det är ju ändå roligt att titta på alla de här sakerna och resonera kring både trender och vad vi vanliga människor tycker om.
(första bilden här är medvetet suddig. det är för att vi inte ska börja titta på saker, utan lyssna på mitt resonemang först)
Vi börjar med ett litet resonmang om det som kommer försvinna som trend. Jag har medvetet tittat på några företeelser. Dels har de montrarna känts tomma, och passerande personer har liksom inte “tänt till”. Man ser inga leenden eller gnistor i ögonen. Dessutom har de det gemensamt att produkterna är lite för lika nåt annat. Det finns alltså för lite nyhet.
Den här rosa, nostalgiska flickaktigheten känns gjort. Just den här utställaren har jag nu sett i tre omgångar. Första gången kändes det här sockersöta, cup cake-aktiga väldigt charmigt och nytt – och nu var det exakt samma monter, och nästan ingen där. Det är nog inte bara jag som tröttnat…
Och den här sockersöta nostalgin får inte mitt hjärta att ticka längre. Fint, men bara lagom.
Jag ska inte peka ut något specifikt företag, men det finns ju flera som gör “fejk-vintage”, eller vad vi ska säga. Det finns flera sådana i Danmark, utan att peka finger…
Och det slarvas. Det syns ju att det är fejk. Här var det också ganska tomt…
Det är olika företag, men ändå ser allt likadant ut.
Det jag också gör på dessa stora mässor att att scanna montrar. Finns det nåt som sticker ut? Är det något i montern som får mig att överhuvudtaget reagera, stanna till eller bara titta en extra gång?
Då kan det se ut så här. Sandfärgade väggar? Sammetstextilier på möbler? Orientalisk matta på väggen? Nej, här gick jag snabbt förbi.
Och faktiskt även en hel del av det här. Jag vet att 98% av alla designintresserade just nu går igång på allt det träiga. Jag läste precis i Elle Decoration att de tror att vi kommer se ÄNNU mer trä. Och själv börjar jag känna mig lite mätt på det.
I allra högsta grad som fejk-trä nu kommer. Behöver vi trämönster på porslin?
Eller kuddar med trä?
Men visst finns det massor av fina montrar här. Här ett textilt företag som hängt ett skynke över hela montern som man slängt en massa färg på, och sen hängt upp färghinkarna.
Och nu till några trender. Så klart massor av bokstäver fortfarande.
Det börjar dyka upp köksredskap i mönster och som inspiration.
By the way – var är gaffeln?
Bestick som silhuett fascinerar. Helt svarta bestick.
Eller ornamenterade bestick från Alessi. Jag har för mig att Marcel Wanders gjorde ornamenterade bestick tidigare i år för Alessi, och vi har sett ornament på bestick av Kiki van Eijk för ett holländskt företag.
Hundtandsmönster, eller pepita, kommer starkt. Här en matta.
Ljuslyktor.
Även om det är inte pepita så ser vi massor av smårutigt. Nostalgiskt.
Skrivbordet känns som en viktig plats. Det tas fram massor av nya, ganska fina produkter. Från Lexon. Det är ett set som är färgkoordinerat och man får allt man behöver på en och samma plats.
Jeff Koons-inspirerat gemhållare.
Efter möbelmässan i Milano kunde jag konstatera att “outline-trenden” är över oss. Så även på mindre föremål. Här nya fruktkorgar av Patricia Urquiola för Alessi
Tvättkorgar från Alessi.
Tendence har en avdelning för unga formgivare och här ser vi också “outline”. Formgivaren heter Romin Heide.
Till och med stoppade möbler frå en förstärkt “outline”-känsla.
Jag såg också vissa inslag av japanska/asiatiska influenser. Ganska tidigt, men kommer helt klart växa. Här från ASA
Till din teceremoni hemma? Från Alessi.
Italiensk-singaporianska (fatta vilken kombo) Lanzavecchia + Wai. Lite “outline” och mycket asiatisk känsla.
Samma som ovan.
Japanskt enkla anteckningsböcker. Jag kommer osäkt att tänka på Muji. Från holländska Wonderable.
Mer avskalat enkelt. Nick Munro.
Avskalat enkelt är också Jens Fagers nya set med bunkar för Stelton.
Japanskt enkelt? Kanske en övertolkning, men fint från danska Menu. De hade för övrigt en bra kollektion den här hösten.
Det är ljuslyktor om man dunkar in i trä. Antingen rakt uppifrån, eller från sidan.
Det fanns så klart en hel del porslinsdjur som ska se ut som origami, men det känns lite krystat. Mer intressant blir ju det här kaklet som också har en känsla av origami. Av unga formgivaren Patrycja Domanska.
Men visst finns det origami. Varför inte till julgranen?
Japanskt enkelt? En vas där en magnetplatta sitter under duken så att du kan skapa en nästan magisk effekt.
Men på tal om Japan så saknade jag mer pappersprodukter. Inte origami utan annat av t.ex. rispapper och sånt. För tidigt…
När det gäller färger så talas det redan nu om kombinationen rött, blått och vitt, men det var faktiskt inte så mycket sånt än. Men när man väl såg det så kändes det fräscht.
Trasmatta
Menu med mintgrönt och rött.
Och visst finns det en hel del mintgrönt…
Ölpaus. Om vi lämnar trenderna så har jag så klart hittat fina saker som är utanför de här kategorierna.
De fina ugglorna av Andreas Engesvik och StokkeAustad för Menu.
Jag nämnde tidigare holländska företaget Wonderable, och de har länge arbetat med Hella Jongerius, vilket syns. Fint, och inte alls dyrt.
Väldigt enkelt, simpelt och “odesignigt”, men shit vad jag gick igång på de här julkulorna som ser ut som fåglar. Fint.
Det talas om att gult är den nya accentfärgen, men det var väldigt lite gult på mässan.
Och på tal om den här rustika, shaker-inspirerade stilen. Ja, det var bara en tidsfråga innan massproducerade krucifix skulle komma.
Min kväll slutade på österrikiskt. Här med kejsaren Hansburg och hans donna.
De österrikiska festarrangörerna hade till och med fixat en kille som uppträdde som Falco. Rock me Amadeus……. Då gick jag…