Trendgruppen fyller fem år

Idag fyller Trendgruppen fem år. Fem år!! Jag vet inte om jag ska tänka att tiden gått fort, eller som att Trendgruppen alltid funnits.

Fem år. Det är alltså fem år sen jag lämnade Svensk Form och gav mig ut i den här lite läskiga världen där man får hitta på sina egna regler. Göra vad man vill. Redan tidigt bestämde jag att Trendgruppen ska vara ett företag som vågar göra annorlunda saker, inspirerar och har himla kul. Det är viktigt att ha roligt. Min första affärsvision är faktiskt ”att ha roligt”…

2006. Oktober. Då satt jag och klurade på det här med namn. Vad ska man heta? Det blev ganska tidigt Trendgruppen. Jag ville arbeta med trender och design, och vara en grupp. Jag visst tidigt att jag ville ha flera omkring mig.

Första månaderna från oktober fram till årsskiftet så harvade jag fram med lite olika projekt. Jag hjälpte Nordic Light Hotell med lite VIP-register, gjorde någon modetävling för KappAhl och började jobba med TV4.

Men framför allt satt jag hemma vid köksbordet och tog hand om beaglevalpen Ellie som kommit hem.

2007 började med att jag flyttade in på riktigt kontor, skaffade logga och redan i januari kom det första nyhetsbrevet Det nya svarta. Bloggen kom inte förrän ett år senare. Det var mycket Orrefors Kosta Boda det året. Åsa Jungnelius och Ludvig Löfgren lanserades. Under Åsas lansering så bokade vi Hallwylska palatset och plastade in hela museet i cellofan.

Men framför allt så kom Karin Sköldberg ombord. Vi bestämde omedelbart att vi skulle dela ägandet av företaget. Kakan och jag experimenterade, jobbade, pratade, jobbade och kanske tog ett glas vin eller två. Vi skrev texter åt Moderådet, fixade årsstämma åt Modebutikerna och bokade Gamla Riksarkivet för Falu Rödfärg. Vi jobbade med lite tapetföretag och gjorde Genses lansering av barnbestick på Junibacken. Men framför allt – hösten 2007 var den säsongen då vi la ner vår själ och hjärta i ett superladdat besök av Tommy Hilfiger. Det sög musten ur oss. Vi arbetade dygnet runt med att kolla Hilfigers blommor, paparazzis och fixa dates åt hans brorsa.

2008 startade bloggen. Svårt att tro, men en stor del av första året så var jag inte med på bild. Galet. Vem trodde det??

Det året blev också året när vi öppnade Designgalleriet med buller och bång. Vi hade tvåveckorsutställningar och visade Bea Szenfeld, Lisa Bengtsson, Monica Förster och Margot Barolo/Ulrika Mårtensson första säsongen. Gaaaaaalet tempo. Och ganska ifrågasatt. Men så är det ju när man vill göra nåt nytt.

2008 var året vi började göra OFFECCTs fester. Det här året på PUB som var under ombyggnation. Vi jobbade med Alcro, Björklund & Wingqvist, Royal Copenhagen, Gense och Sveriges Hotell & Restaurangföretagare. Vi började arbeta väldigt nära med Formex och bjöd in unga formgivare, tittade på hur mässhallarna skulle göras om och bjöd in internationella designbutiker att göra utställningar. Först ut det här året av Vessel från London, ett halvår senare bjöd vi in Rossana Orlandi.

Och jag började jobba med DN, QX, Mix Megapol, City och min långa relation till Hus&Hem.

2009 började med Möbelriksdag. Det var första gången jag blev ombedd att göra framförande inför den samlade eliten i Designsverige. Nu har jag gjort det varje januari, och är egentligen den enda i Sverige som har det som stående punkt. Stolt.

Början på året invigde också vår andra utställningsplats ”Svarta lådan” som är på Scandic Malmen. Sen januari 2009 har vi alltså konstant två pågående designutställningar – konstant. Hur går det för er på Arkitekturmuseet?

Designveckan 2009 lanserade vi Design in Vasastan och Check In. Under våren gjorde vi också projektet Kontor 2019 om hur vi ska arbeta i framtiden, men framför allt så handlade nog våren mest om lanseringen av Prins Carl Philips bestick. Allt detta smygande, tränande, pratande, diskuterande. Såååå roligt och så märkligt.

Hösten 2009 gjorde jag en utställning om finsk design och tillsammans med Frida Ramstedt höll vi den första bloggträffen någonsin för Sveriges största inredningsbloggar.

2010 handlade om en cementering av verksamheten. Massor av roliga events och projekt. Det var så klart kul att vara med i processen med ”svenska folkets gåva” till Kronprinsessparet. Massor av smyg i korridorerna. Under våren engagerade jag mig massor i utställningen Sex, Love & Design där jag ville diskutera design och det här med sexleksaker. Vi belyste lite könsroller och ergonomi.

Sara och jag gjorde en bokskog, dvs ett swopping-projekt med träd som fyllts med böcker som man kunde får byta. Fick förvånansvärt lite uppmärksamhet…

Året avslutades med höstens stora projekt som handlade om Sighsten Herrgård och hans glasögon. Vi träffade alla hans efterlevande och nära. Jag tror det var Lotta Lewenhaupt som sa ”Om Sighsten levt idag så hade han arbetat på Trendgruppen.” Förmodligen en av de finast karriärskomplimanger jag fått.

2011 har handlat om en förstärkning, professionalisering och kvalitetshöjning. Jag tror att Trendgruppen höll i elva (!) kvällaktiviteter under Stockholm Design Week. Jag har också börjat arbeta med två stora tidningar – Allt om Mat och Plaza Interiör. Och flörtat lite med Svt och andra medier.

Och nu då? Vart ska Trendgruppen ta vägen nu? Ja, för det första så är det inte bara mina tankar som räknas längre. Nu är vi ju ett team på sju personer. Jag vill att alla är involverade. Men om jag får önska så vill jag nog två saker framöver. För det första vill jag gå mer internationellt. Jag vill att det ska vara självklart att Rossana Orlandi eller motsvarande, känner att de kan ringa till mig eller någon på Trendgruppen för att bjuda in till en utställning om skandinavisk design. Långsamt men säkert så ökar närvaron utanför våra gränser. Jag gör kanske sju, åtta föreläsningar i år utanför Sverige. Mer och fler.

Det andra jag önskar är att hitta tid för ytterligare initiativ. Jag är stolt och glad över sexutställningen som berörde en fråga som nånstans har ett allvar. Till våren hoppas jag kunna göra en utställning om design, svenskhet och svenskar med annan etnisk bakgrund. Varför heter ingen designer i den här regionen Muhammed?

Så. Mer internationellt och fler initiativ. Bring it on!!

Stefan och Karin, sommaren 2007.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments