[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_4pi2"]

London – best of 2012

Snabb återkoppling från London och den stora designveckan där. Well… Veckan kändes betydligt mindre än tidigare år. Visst lyckades en plats som Designjuntion imponera, men i övrigt kändes det glest. Flera av designgallerierna var stängda eller visade tråkigt utställningar, men visst är ändå London något att räkna med. Även om det var lite trött i år… Bäst i år, enligt följande;

1. Design marketo

Designklustret bakom “design marketo” överraskar i år igen. Utställningen/konstellationen är väldigt löst sammanhållen men veckans bästa. Ungt, oväntat, kommersiellt och spännande. Bäst var projektet med “Vera”. Ett gäng formgivare fick tittat på ett fotografi och utifrån det skapa historier, produkter och minnen. Just minnen eller “minnen” kände som ett spännande återkommande tema för i år. Inte det här med hur man lämnar spår utan just hur man kanske tar med sig minnen in i framtiden. Här kanske “Vera” spelar roll…

Utifrån fotot på Vera så har designer skapat produkter som de själva vill. Här utifrån färger och anar vi inte glassen? Glasstrut?

Sandstrandens minnen – hur fångar vi det?

Picknick-redskap på stranden…

På “design marketo” deltog också ett gäng greker som fick beröra oss med sina matprodukter. Är det den sista stoltheten? Designfavoriterna Greece is for lovers har gjort en brödform som man kan bygga egna grekiska tempel med av bröd och fetaost. Förgängligt.

Euro-bröd…

I utställningen fanns också mer sedvanliga designprojekt där man fokuserade på processen. Känns lite gjort…

Flera andra utställningar handlade om “minnen”.

2. Crafts councils designutställning

Designorganisationen Crafts Council lyckades göra en installation på Designjunction där man diskuterade hantverkets roll. Vi säger ofta att hantverk är bra, viktigt etc, men hur ser det ut konkret. Formgivarna fick visa en produkt och resonera kring vilken roll hantverket har i projektet. Här designduon Bompas & Parr som visar en gelebyggnad av kyrkan St Paul. Jelly + Craft = Joy

Portfölj av Oliver Ruuger. Skill + Craft = Quality

Lädersamarbete mellan Simon Hasan och modemärket Fendi. Brands + Craft = Brands

Paljetttapet av Tracey Kendall. Technology + Tradition = Added Value

3. SCP.

Mässorna i all ära, men ett koncept som var snyggt och intressant fanns hos butiken SCP. Här har man bjudit in ca 5-6 designer och hantverkare som man låter ta plats. Hantverkarna Markers & Brothers till exempel.

Designstjärnan Max Lamb

Grafiska formgivaren Mark McCovern

4. Klaus Haapaniemi

Störst närvaro och bäst presentation av en enskild formgivare kom från finska Klaus Haapaniemi. Med grafisk form som grund lyckas han förmedla bilder från egna världar. Här en matta i ett Nepalprojekt som visades hos Tom Dixon.

På Designjunction hade han byggt en bar där man serverade ingefärsdrinkar.

Installation och produkter.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments