Jag är på Arlanda. Igen. Känns som om jag bor här. Arlanda – mitt andra hem. Därför är det ju extra passande att jag får göra en lite annorlunda utställning på Terminal 5. Jag blev tillfrågad om att göra en exposé över souvenirer och dess utveckling. “The (r)evolution of souvenirs”. Projektet har också en omröstningsdel där man kan gå in och rösta på sin bästa samtida souvenir. Gå in här och rösta.
På ett antal podier har jag valt ut produkter som jag tycker representerar olika årtionden och så har jag gjort en liten text.
60-tal
“Den lagstadgade rätten till semester introducerades på 30-talet i Sverige men det var först på 50- och 60-talen som det exploderade, och begrepp som charter introducerades. Den första charterresan mellan Sverige och Mallorca genomfördes 1955. Under 60-talet försöker många svenskar komma utomlands åtminstone en gång per år och destinationer som Kanarieöarna bli populära. Souvenirerna vi köper med oss hem är främst traditionella. Vi köper samlartallrikar med kyrkor eller kungligheter. Många fyller sina bokhyllor med dockor från olika platser. Att resa utomlands är exotiskt och de riktigt vågade har souvenirer i teakträ från platser som Trinidad Tobago.”
Bästa loppisfyndet – en samlartallrik med Grace Kelly. Fem kronor. Säkert värd fem miljoner… Borde kolla med Antikrundan…
Dessa läskiga dockor som mormor samlade och hade i bokhyllan. Läskigt…
70-tal
“Barnfamiljen är i fokus under 1970-talet. Det finns tydliga inslag av antikonsumtion och turisten vill hitta destinationens rötter och det som känns äkta. Den politiska medvetenheten vaknar och vi bojkottar olika destinationer av politiska skäl. Oljekrisen föder miljöfrågorna och i Sverige visar man sin sympati med folkrörelser som nykterhethetsrörelsen ” Spola Kröken” och anti-kärnkraft med olika typer av märken. Vi samlar även souvenirer som klistermärken. Tekniska innovationer fascinerar oss och vi kan köpa ett glasblock med en spårvagn på.”
Jag samlade på vimplar från Småland när jag var liten…
80-tal
“Powerdressing och aerobics slår igenom. Band Aid genomförs och vi har ett årtionde när vi sätter en massa pins och knappar på allt från jackor till väskor. I Love NY-loggan föds 1977 och dyker under 80-talet upp på t-shirts. Det är också i det här årtiondet som vi köper t-shirts till varandra som souvenirer. ”My friend went to Miami and all I got was this lousy t-shirt”. Till dem som växt ifrån t-shirts köper vi kaffemuggar med samma typ av tryck. Alla våra kök fylls med muggar med olika stadsnamn. Vi tågluffar och besöker solsäkra destinationer som Magaluf och Rhodos. Vi vill sola och komma hem bruna som pepparkakor.”
Klassisk 80-talslogga, och klassisk 80-talssouvenir.
Dessa fula, fula, fula pins och knappar som man hade på skolväskor och jackor. Fult…
90-tal
“Berlinmuren faller 1989 och bitarna av dem ger oss en ny sorts souvenir. Hela Östeuropa öppnas upp för oss med nya resmål, men framför allt slutar vi tågluffa i Europa och ägnar oss istället åt backpacking i Asien. Det östasiatiska hantverket letar sig hem i form av mattor, kuddar och roliga skålar. Storstadsresandet och weekend-trippen blir vanligare. Att åka till London eller New York bara fredag till söndag blir helt plötsligt överkomligt. Lifestyletidningar som Wallpaper pekar ut städer som man bara måste besöka.”
Hundra kronor kostar en bit mur idag. Tror inte att värdet ökat speciellt mycket…
00-tal (även bilden nedan)
“Design blir allt viktigare och viktigare. 2005 har Sverige, Finland, Norge och Danmark designår samtidigt som Stockholm försöker ta upp kampen med Köpenhamn om att vara Skandinaviens coolaste huvudstad. Modemärken som Acne, Filippa K, Weekday och Monki blir namn som alla känner till. Souvenirerna blir därför allt mer designade. Parallellt dras vi till kungligheter och firar stort när den svenska Kronprinsessan gifter sig 2010.”
Skorna från Sneakersn’stuff är galet snygga. Och roligt med souvenirer från Kronprinsessans bröllop.
Nöjd utställningskille. 🙂