Paris. Efter besök på inredningsmässan Maison & Objet och en tur på stan så landar mina trendfunderingar enligt nedan. Det är fjärde mässan i höst som jag besöker. Självklart är flera av trenderna likadana som de jag sett i t.ex. Frankfurt eller på Formex. Självklart. Så mycket skiljer sig inte trenderna åt. Men jag har hittat lite andra exempel och lite nya produkter. Först ut lite grafiskt, lite koppar och sånt, men det har vi sett förr. Jag avslutar med lite tankar om optimismen och framtiden.
1. Grafiskt
Från en “random-monter”. Här ser man verkligen de grafiska influenserna. Massor av svart och vitt.
Brittisk-tyska Peter Ibrugger gör kaffekoppar med svart och vitt – men framför allt presenterar han dem på ett grafiskt sätt.
Grafiska golv från Serax med svart och vitt på bordet.
Serax har även tagit fram de här emaljkrukorna i grafiska mönster.
Jonathan Adler arbetar också mycket med grafiska mönster, men kanske inte i så skarpt som svart och vitt. Men ändå med viss skärpa.
Mer Adler.
Random-monter
Dags att börja duka grafiskt?? Bilden ovan från Conran Shop.
2. Beige är det nya svarta
När jag lyfter blicken och tittar på helhetsintrycket på montrarna så noterar jag att färgskalan är väldigt beige. Och med en kompletterande kulör. Trä, juteväv och sandfärgat – och här med marinblått hos Ralph Lauren. Det är förvånande mönsterfritt.
Detaljbild.
Mörkare nyanser av beige och marinblått.
Beige och rosa i random-monter.
Beige och vitt i sovrum
Beige, rustikt och en färgklick.
Omvänt. Stark accentfärg på väggen medan alla detaljer är beige.
Beige i köket.
Beige bas med sjögrästapet och crazy-möbler i utställningen av AD Interieurs.
I ett designutställning på stan visade ett gäng formgivare förslag på produkter på Paris-souvenirer. Här en kaffekopp i beige – som ju är Paris färg. På grund av all sandsten i staden.
3. Koppar och metaller
Det fanns så klart en massa koppar och mässing på mässan. Jag har redan börjat tröttna lite på det, men fattar att det kommer slå stort kommersiellt nästa år. Den skandinaviska marknaden toksatsar på mässing och koppar, medan det faktiskt i Tyskland och Frankrike är minst lika vanligt med vita metaller. Rostfritt och silver är verkligen vanligt där. Men i vår region kommer 2014 fortfarande att handla om koppar.
LSA glas
ASA
Danska &Tradition
Norska Northern Lighting relanserar en klassisk lampa, men i koppar.
Badrum i utställningen AD Interieurs på stan.
4. Återbruk
En företeelse som kändes spännande var allt återbruk i olika nivåer. Allt från att upcycla till att mala ner och göra om. Skylten ovan kommer från en butik i St Germain där man bara säljer ekologiska och miljövänliga produkter. Eko-trenden återkommer nästan alltid var tionde år, och det börjar bli dags för en ny vända. Jag törs förutspå att 2015 blir ett stort ekoår igen.
Återbrukade linnedukar som lampskärmar.
Återbruk av jeans i fåtölj. Kanske inte så snyggt, men intressant.
Etniskt återbruk känns kul igen. Här pappersetiketter som återanvänds från Sydafrika. Så klart extra intressant eftersom de exponeras stort i en designbutik som Conran Shop.
Den gamla mjölkflaskan men med kristallslipning.
Kasserade möbler som får nytt liv bland unga formgivare. Här Celia Persouyre.
Även hos Hermes fanns återbruket. Här återbrukade kristallglas…
Men kanske mest intressant var ändå återbrukade gamla scarfs som fått bli en “matkasse”. Kostar säkert en miljon kronor – men intressant tanke. Tänk om vi får se den här i händerna på pälsklädda tanter??
Tjeckiska Qubus återbrukar plasthink med ny kristall.
Tyska Pia Wüstenberg.
Den stora utställningen på Merci handlade om återbruk av material. Massor av återvunnet papper.
Krukor och papperskorgar i återvunnet material hos Merci.
Och massa, massa, massa papper. Här en vas hos Serax.
Ett fat av Shigeru Ban.
Japansk återvinning.
Serax återvinner textilier i krukor.
Och själva kompositmaterialet intresserar oss.
Marie-Louise Gustafsson och Frida Ottemo Fröberg för Northern Lighting. Återvunna gamla plankor som blir belysning.
Överhuvudtaget spännande att bara resonera kring kasserade, gamla produkter. Här en vas som man “återuppbyggt” utifrån en gammal skärva. Förmodligen inte speciellt mycket mer miljövänligt, men det ger en “story”.
5. Naturen 2.0
Nära släkt med återbruket är förhållandet till naturen. Jag anar att vi kommer gå till naturen för inspiration och hälsa. Det kommer massor, massor av stora krukor. Och tittar man på alla montrar så ser man att det framför allt är gröna växter. Vi blir alltså mindre intresserade av det blommande utan mer kring det gröna – alltså naturen. En en stor inomhuskruka för Lignet Roset.
Och på Conran Shop ser vi den här typen av natur. Bilder, enkla krukor, terrakotta med patina (utan underfat)…
Mer Merci. Stora krukor som sagt. En stor bordsinstallation av Nendo (alla delar sitter alltså ihop).
Nya sorters vaser… Moustasche har gjort en vas som kan antingen ligga på bordet eller hänga på väggen.
Merci igen. Anteckningsböcker med inspiration från bark.
Random-monter på mässan.
Thomas van Eyck
Naturen flyttar in…
Enkelt, avskalat, gröna växter.
På AD Interieurs såg vi också naturen. Matsalen på en gräsmatta med duken där gräset liksom “växer upp”.
Osedvanligt enkel inredning. Naturen får tala.
Kanske lite mer kul… Men en övergång till nästa trend.
6. Optimismen
På Maison & Objet så har man precis som på alla andra mässor olika trendutställningar. Ett av temana som fick mig att tänka var temat om att optimismen är på väg tillbaka. Vi lämnar ju lågkonjunkturen snart och då kommer vi släppa allt retro och börja inreda med humor och färg. Svårt. Jag håller med om att den åtta år långa lågkonjunkturen nånstans måste vända, men jag hade kanske inte visualiserat det i en plastig utställning som blir lite väl högljudd och ytlig. Men det finns nåt i den här trenden. Jag håller med om att nytänkande blir viktigare än hantverket. Vi skiftar värdering… Hellre en rolig plastkniv än ett samurajsvärd.
Här är alltså några av mina tankar kring det här optimistiska, nyfikna och färgglada. På restaurangen Mamashelter hade man gjort en “kalendaber” med gamla badringar… Hade kanske platsat i återbrukstrenden också…
Men den här typen av lite galna produkter valde man på mässan för att illustrera optimismen. Plastigt, ganska kul, men absolut lite ytligt.
Sacco-säck i form av en tax är ju lite kul.
Ny teknik känns optimistiskt. Här en fjäder där ett japanskt företag tryckt mönster. Innovativ och framtidsblickande.
Nytänkade. Kanske… Ballonger hade man med i trendutställningen och jag gillade de här i butiken Bonton.
Mer teknik. På Les Docks hittade jag det här matbordet med belysning. Av D Signed By.
Petite Friture har gjort hängare i glas på väggen. Färgen, det transparenta och nytänkandet känns optimistiskt. Håller det?
Sebastian Herkner har gjort de här burkarna/vaserna i spännande färger för Pulpo.
7. Storytelling
Storytelling, storytelling, storytelling. Ganska precis nu börjar jag bli trött på saker med krystade historier. Det verkar vara vanligast förekommande på porslin. Kanske är det tänkt att vi ska sätta upp dem på väggen eller nåt men nu har vi gått hela varvet. Och ju konstigare eller vulgärare desto bättre. Eller ska man säga “desto tydligare story”… Vet inte. Här en tallrik jag hittade på Palais de Tokyo.
Astier de Villaitte
Random-monter.
Rökande guldfiskar. Kul… men viktigt??
Och så klart kommer massor av konst in i detta. Här Gilbert et George.
Picasso som kudde. Nu får svärmor nåt att prata om… Hos Conran Shop.
Petite Friture
SCP har tagit fram er servis med bilder och “roliga” ord som camel toe och homo.
Ett helt nytt koncept för Seletti. Vet inte om du ser detaljerna men tallrikar med avhuggna fingrar, toa-grejer och tvålar…