Tio över sex på morgonen… Det är fredag och vi blir upphämtade med privatchaufför som ska köra oss till en flygplats en timme utanför New York. Därifrån flygs vi sen till staden Corning som ligger halvvägs mot den kanadensiska gränsen. Och i Corning ligger ett av världens största glasmuseer. Jag hade förmånen att ha kontakt med dem för Designgalleriet när vi gjorde en utställning tillsammans med Sigga Heimis.
Det är lite coolt att Corning har sitt eget privatplan. Och det var bokat för oss… Man ska i och för sig veta att Corning framför allt är en gigantisk glasproducent. Man gör allt från laboratorieglas till mobiltelefonglas och glasfiber. Alltså egentligen inte konstindustriglas. Då kan man ha råd med privatjet.
Konstindustridelen av Corning består framför allt av tre saker: museum, bibliotek och studiohyttor i olika grader av nivåer.
Museet är gigantiskt och har ca 400 000 besökare per år. Det är framför allt besökare i regionen, men några passar på att göra en avstickare hit på väg till Niagarafallen.
CMOG tar sitt ansvar på stort allvar när det gäller uppdraget att utbilda om glas. Man har ett 30-tal glasblåsare som gör allt från att visa upp hur glasblåsning fungerar – till hyttorna där man själv kan få testa olika varianter. Och de är så sjukt amerikanska och duktiga på att berätta. Klart man blir frälst.
Det finns dedikerade ytor för pedagogisk undervisning. Allt från glaskross (skillnad mellan kross i ett dricksglas om t.ex. bilfönster) till hur glasfiber fungerar.
Man har två gigantiska utställningar – en med historiskt fokus och en med samtida glas.
Och jag älskar att lära mig. Om samtida konst handlar om att skaka om, så handlar historiska utställning om att skaffa kunskap. På museet berättar man om glasets förmodade ursprung och tekniska innovationer. Visste du att man förmodligen började med glas eftersom det efterliknade ädla stenar? Och förmodligen började man småskaligt med glasyr på keramik. Eller att det var romarna som kom på att man kunde blåsa glas och därmed för större objekt? Eller att det egentligen inte finns nån glashistoria i Kina (eftersom de har porslin) eller i Sydamerika?
Museets finaste antika objekt. En lampa som är utskuren i glas.
Vi pratade så klart också en hel del om den amerikanska glashistorien. Här Tiffany. Museet berättade att det här är en beställning till ett stort hus i New York eftersom man inte hade foton.
Frank Lloyd Wright
Det finns så klart lite svenskt glas, men inte så enormt mycket.
Vi drar oss fram i historien och landar på 60-talet när Dale Chihuly startar USAs första konstglashytta. Dale är den stora, stora nestorn. Han lever fortfarande och har massor av glas på Corning.
Mer Dale
På den modernare delen hittar vi faktiskt lite fler objekt än under den historiska.
Sommarens stora utställning skulle invigas samma kväll så vi fick en sneak preview av utställningen om Lalique.
Här finns originalskisser
och färdiga objekt.
Och ett spännande resonemang om Lalique som varumärkesbyggare. Han gjorde souvenirer och presenter för att få ut sitt namn.
Som till exempel för bilar.
En bra utställning. Tyvärr kommer den förmodligen inte turnera men man kan köpa boken som görs i samband med utställningen.
En stor del av Corning är också då biblioteket. Här har man ALLT om glas.
Så klart vissa böcker på svenska.
Men också rena produktkataloger.
Och världens äldsta bok om glas. Från 1150.
Och det får avsluta resonemanget om Corning. Absolut värt ett besök. Fyra timmars bilväg från New York så det kanske inte är något man gör i första hand, men om du ska tura upp Kanada eller till Niagarafallen så är det helt klart värt fyra, fem timmar. Det finns massor att se och lära.