Mall of Scandinavia

IMG_1629

Onsdag var det en av de första pressvisningarna på Skandinaviens största köpcentrum. Utanför Stockholm, i förorten Solna ligger numera Mall of Scandinavia som öppnar på allvar i november 2015

IMG_1648 IMG_1631

Själva huset och fasaden är ritat av BAU och Benoy medan innanmätet är ritat av svenska Gert Wingårdhs firma.

IMG_1637

Pressmötet idag blev en genomgång av projektet och hur man tänker. Det fanns egentligen inget att se på.  Och med tanke på att det är sex månader kvar till öppning så är jag otrolig nyfiken på hur man ska få i ordning på 230 butiker och ca 100 000 kvm… 95 % av  alla butiksytor är uthyrda och gallerian domineras av kedjor. Både när det gäller butiksutbud och restauranger. Det finns väldigt lite som är nytt när det gäller innehåll här. Däremot försöker man få alla Clas Ohlson, Vapiano, Indiska att göra nya visuella lösningar för butikerna. Det kan bli intressant men än så länge finns det inget att se. Sex månader kvar…

Däremot ska det bli spännande att se hur man hanterar konceptet Designer Gallery. Icke att förväxla med Designgalleriet. 🙂

Designer Gallery är ett kommersiellt köpcentrums sätt att närma sig det unika och ombytliga. Fem ytor är avsatta i ett område för tillfälliga sk pop up-butiker. Här får man hyra en månad eller 12 månader. Men max ett år.  Och allt “curerat” av en anställd kulturpersonlighet. Och varje halvår har ett tema. Första halvårets tema är “ärlighet”.

Allt är superhemligt fram till efter sommaren så det är fortfarande i ett töcken – och lite dubbla budskap. Man avsätter alltså fem ytor för varumärken som i vanliga fall inte har råd att ha en yta i ett stort komplex som Mall of Scandinavia. Man talar inte om vad det kostar och man talar inte om vilken typ av företag man ska närma sig. Man kommer INTE rikta sig till helt nystartade och oetablerade företag utan snarare i storlek med företag som jag (!) tolkat som Happy Socks. Alltså inte nyutexaminerade studenter utan snarare entreprenörer. Inget fel med det. Jag är bara nyfiken på hur man ska lyckas paketera det hela. Hur ungt och oetablerat är Happy Socks eller ByRedo eller Triwa?? Det är alltså förmodligen inte Ida Klamborn eller Made&Merged som får ställa ut här – eller de FÅR, men det kommer mellan raderna att kosta ganska mycket. Ambitionen är också snarare att testa om ett varumärke som Björn Borg eller Addidas vill släppa en specialkollektion snarare än att visa vad som händer på Konstfack. Så har jag tolkat det. Jag vill mena att det här Designer Gallery kan bli något otroligt unikt och spännande om man hittar en bra form för det här – men det kan också bli det mest kritiserade. Om man går ut och säger att man vill satsa på unga kreatörer och sen bara bjuder in Happy Socks så har man inte uppnåt mycket. Well, vi får se. Efter sommaren vet vi mer.

IMG_1633 IMG_1646 IMG_1644 IMG_1641 IMG_1640
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments