Jag är i Frankfurt för hundraelfte gången i år. Den här gången är det inredningsmässan Tendence. Mässan som förändrats under åren jag varit här, visar idag att man är en stor spelare på den lokala marknaden. Som utställarna på Men at Work säger, mässan kanske är “liten” men fortfarande nästan dubbelt så många besökare som Formex. Ett tiotal svenska utställare är här. Men at Work, Pluto, Klippan, etc, etc.
Men jag är ju här för att trendspana lite. Och det kanske inte är supermycket nyheter. Snarare så förstärks det beige och grå.
Jag pratade med flera experter på mässan och det verkar som att hösten 2015 är väldigt fritt från nyheter generellt sett. Det är lite samma, samma… Visst kan man vända på resonemanget och säga att det är skönt att vi tittar efter produkter som håller över tid…
Och visst fortsätter det blå och det gröna.
Det är verkligen fint med det gröna. Men det har vi sett ett tag.
Marint naivt-trenden håller i sig här på kontinenten. Jag är faktiskt lite överraskad över att det inte slagit så stort i Sverige. Visserligen lite, men inte i lika stor grad som övriga länder.
Marint naivt eller vara tok-roligt? Vet inte men jag gillar kakeldekoren från tyska Boubouki.
En del av mässan är också det man kallar EcoStyle dvs en hel sektion med produkter som är hållbara. Här till exempel tyska Nuukk med klistermärken för porslin. Och nej, de försvinner efter disk i maskin, så man får vara försiktig.
Kaffeeform som gör diskmaskinssäkert “porslin” av kaffesumpen. Spännande på många sätt.
Här fanns också svenska Muk som gör lampor av sågspån. Bara att gräva ner i skogen när du tröttnat.