[addthis tool="addthis_inline_share_toolbox_4pi2"]

Maison Objet – pop och punk

Trendspaningar från Paris fortsätter. I förra inlägget talade jag om färg och försökte understryka att vi nu går igenom ett trendbrott. Bort från det som är beige och perfekt. Jag talade också om “colours that pop”. Det är då inte långt att göra en så kallad övergång till att tala om popkulturella referenser som Andy Warhol gjorde.

Allt är så klart 80-tal men jag vill mena att innebörden är lite djupare än att bara tala om ett årtionde. När Andy Warhol gjorde konst av soppburkar så ville han lyfta “det fula” eller “det kommersiella” till något fint. Så just nu lyfter vi sånt som är kommersiellt och billigt. Tvålen överst tror jag är bara toppen på isberget över företeelser från idag som vi vill göra nåt av. Men vi ser också så klart otroligt många referenser till 80-talets popkultur utan att reflektera över vad det är vi ser… Får man gilla McDonalds-loggan på samma sätt som Moschino gjort?

Samma anda, och samma tidsreferens ser vi från punken. Allt är 80-tal. Men där popkulturen lyfte upp det kommersiella så gjorde punken att vi tvingades se samhällets verklighet.

Vi ska inte dra för stora växlar än men detta är ett skyltfönster från Paris. Demonstrationsplakat och ifrågasättande av normer med mera. Och de säljer jympaskor… “Medvetenhet är det nya svarta”, sa någon. Och det finns en risk att detta blir ytligt… Om balansen hålls rätt så tror jag att detta kan bli intressant. Men som sagt – ett varningens finger – det kan lätt bli ytligt.

Nå. Lite bilder. Seletti gör så klart en massa popkulturella referenser.

 

Liksom tyska textilföretaget Pad.

Och jag har aldrig sett så mycket bananer som i år. Är bananen 2018 års flamingo, eller kaktus, eller ananas? Oavsett så är det otroligt mycket bananer.

I samma anda tror jag att vi kommer få se andra ikoniska objekt från 80-talet som pistoler. Nej, inget jag tycker om, men den här förfasan ingår liksom i spelets regler.

Och vi kommer se kommersiella företag lyftas upp som mönster. Här kon som skrattar. Nån som vill göra nåt på tändsticksasken. Nä, just det. Det finns redan…

  

Och vi kommer så klart se Warhol lyftas till skyarna igen. Vore det inte roligare om man gjorde nåt på Yes-flaskan? Lika provocerande som när det kom när Brillo-boxarna lanserades.

En viktväktar-lunchlåda istället??

Mer 80-talsyta.

 

På tal om dinosaurier. En övergång till punken. Precis som popen så var punken upptagen av sin samtid men mer argt. Basquiat och hans dinosaurie.

Punk var provocerande. Så också här. Men Maison&Objet handlar mer om Sex Pistols än sex.

Jag har visserligen aldrig sett så många objektifierade och nakna män som i år. Vi är vana att se kvinnor som nakna objekt på väggen, men nu är det män.

Men det handlar om att lyfta upp vardagen. Vi bor inte i instagram-miljöer. Ingen av oss.

Man har svarta strumpor på fötterna fast man vet att man inte borde ha…

Man har hår i armhålan fast man är två bögar. Och man har randig tröja fast man är rund om magen…

Vardagen finns liksom närvarande hela tiden.

Men precis som i punken så idoliserar vi knark och supande.

Har dålig attityd.

 

Har personen snott en mugg av en hemlös? Eller är det design?

Det här ofärdiga. Inte fina. Det är punk. Varför bo med en perfekt Tre Sekel-bänk när man kan bo med det här?

Arbetarklassreferenser. En fruktskål som också är en gul hjälm, eller en vägkon som också är en vas.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments