Maison Objet – del ett

Så har vi avverkat årets fjärde mässa. Denna gång i Paris under namnet Maison & Objet. Som de flesta redan vet så är detta en stor, internationell mässa som går två gånger per år. För att inte dränka dig som läser så delat jag upp mina intryck i tre delar. Detta är Maison Objet – det ett.

Överhuvudtaget var mässan en bra tillställning. Massor av folk. Det var kö in i hallarna. Kanske inte så mycket nyheter, men å andra sidan är det fortfarande tidigt på året.

“Can we talk about the monstera?” Förra året talade jag om Peter Pan-trenden med de tropiska referenserna. Och ja, det är sjukt kommersiellt. Jag är personligen väldigt klar med detta men oj vad det är monstera-blad, och andra djungelväxter. Räkna med att många kommersiella aktörer kommer köra på referenser som “urban jungle” etc.

 

Om man vill hitta något nytt till trenden så är det dessa leoparder som börjar dyka upp. Annars är jag rätt klar med den här trenden.

 

En trend som jag verkligen tror på under 2018 är denna protesttrend, eller som jag säger Westwood Effect (efter Vivienne Westwood). Det är framför allt i termer av text vi ser detta. På muggar, posters, kalendrar, etc.

 

 

 

 

Ovan kortspel känns vääääääääääldigt 2018. Jag är helt säker på att vi kommer se mer av motsvarande paketering av feminism. Och Frida Kahlo dyker upp som inspiration lite överallt.

 

Spanska Lladro.

 

Både jag och andra talar om detta med “distortion”, alltså estetik som liksom “skär” sig och är provocerande. Det är väldigt tydligt i modevärlden och där kan man nästan tala om “schock-mode”, dvs mode som provocerar. Flera av modehusen under sommaren har haft foppatofflor på catwalken. Vad är motsvarigheten i designvälden?

 

Jag vet inte… Men denna bordsserie som är helt ny av Paola Navone för Reichenbach är kanske inredningsbranschens motsvarighet till foppatoffel? Vem vill ha billigt kinesiskt porslin som man kan hitta i vilken kinabutik som helst? Jag tror att det ska vara medvetet provocerande.

 

Samma serie, även om den med huset är mer provocerande ful.

Seletti är ju märket för dig som vill provocera. Det är massor av provocerande “fula” saker i deras kollektion. I höstas lanserade man en serie möbler som ser ut som hamburgare och varmkorv. Knappast nåt du vill ha som håller över tio, femton år – men det är ju något annat.

 

De fortsätter med sin kollektion med sk “ready mades”, alltså saker som imiterar objekt i verkliga livet. Det här är kanske krukor eller lådor gjorda i keramik.

 

En trend som är tidig, som jag faktiskt tycker om, är denna artistiska linje som går genom flera företag.

 

Kort kommentar – det verkar som att alla träslag blir mörkare.

 

En till kort trendkommentar – det kommer massor av barnkollektioner. Alla företag gör det. ALLA.

 

Till och med Alessi gör en egen barnlinje.

 

Och faktiskt – till och med om du gör en återvinningsprodukt så ska man göra en barnlinje.

 

Innan jag avslutar. Imorgon kommer jag att tala mer om färger på Maison & Objet, men en liten ihärdig trend som liksom inte tycks lämna trendbilden – är detta med det “kleinblå”. Det finns i detta beiga, gråa en blå ton som sticker ut och om nånstans bör ett självförtroende. Vi får se om den växer sig starkare.

 

Härliga Garden Glory med nya produkter.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments