Guten tag. Lördag och jag vaknar i Frankfurt. Jag är här för att besöka en av världens största textila mässor, dvs Heimtextil. Men det är inte bara lakan här utan faktiskt tapeter och golv också. Efter att ha pratat med mässarrangörerna så får jag en positiv bild av antalet utställare, besökare och ordrar. Ja, lågkonjunkturen är kanske över och då ska här konsumeras.
Det är tredje gången jag är här och jag har alltid blivit positivt överraskad. Jag har sett mönster och kombinationer som jag häpnat lite över, och som nästan exakt åtta månader senare lanseras stort på Åhlens eller Mio. Det är liksom här det börjar. Förra januari så såg jag de första nordafrikanska ikat-mönstrena och jag tyckte de kändes lite appart men nu är de överallt.
Så. Med spänning går jag in i mässhallarna. Men med en brasklapp. Under middagen på stan i går så hördes det lite mummel om att det inte fanns några riktiga nyheter i år. Jag ska försöka sammanfatta mina tankar…
Jag ska återkomma till massa positiva och roliga resonemang men det var väldigt beige, vitt och riktigt… ja… tråkigt.
Säkert skitdyrt. Och skittråkigt.
Vita sängkläder, sandfärgade tapeter… Det fanns en tydlig återupprepning från förra året.
Det har börjat talas om en zen-inspirerad trend där vi skalar bort igen. In med neutrala toner som gör att vi varvar ner i hemmet. Gäääääääääsp.
Om det fanns färg så var det i ett tropiskt tema med fotorealistiska mönster. Som vi ju såg förra året.
Jag är helt säker på att vi är på väg in i en bättre konjunktur och det kommer påverka oss att inreda med nya spännande saker. Men det är uppenbarligen inte den textila sidan som levererar. Det är uppenbarligen inte en ny kudde du kommer köpa i år.
Nå. Nog med det här lite gnälliga. Visst hitta jag massor av nytt och spännande också. Men inte i lika stor grad som tidigare.
Det sägs ju att nu när konjunkturen vänder så vågar vi satsa på färg, experiment och lekfullhet. Tyskarna gillar färg. Mycket mer så än andra i Europa. Jag fotar mig själv i en interaktiv projicering där varje rörelse genererar olika färger.
Majoriteten av alla sängkläder är alltså antingen beiga eller med knallfärgat tropiskt fotoprint. Men det finns lite undantag.
Gullighetsreferenserna och Radiant Orchid finns där.
Tapeter från Radiant Boy.
Nej, jag vill inte sova i en Candy Crush-säng, men det ska bli spännande att se om de lyckas kapitalisera lika mycket på sin merchandise som Angry Birds. Heja Sverige??
På tal om färg så blev jag förvånad över att se så mycket rött. Det kändes oväntat.
Rött, rött, rött.
Men annars var det framför allt mycket blått. (och ja, ikat-mönster)
Och så en massa grönt.
Grönt blir också övergången till natur så klart.
De fotorealistiska printsen med inspiration från vår europeiska är borta. Inga vargungar eller björnar som förr.
Den här nästan-naturliga björnen får bli övergången från naturtema till exotiskt tema.
Det är svårt att så hårt kategorisera nåt som exotism eller orientalism, men jag försöker. Det finns så klart olika grader av exotiska mönster, men också fokus på hantverk och väldigt, väldigt brett.
Det är ju galet mycket ikat-prints.
Det är inte bara ikat-mönster utan även andra symmetriska mönster med inspiration från folklore.
Tapet…
Golv
Men det finns också en exotism utanför själva mönsterbilden också.
Tapet hos Jannelli e Volpi
Mer tapet.
Kudden uppe i hörnet…
Det var ganska intressant och symptomatiskt att de mest intressanta delarna var icke-textilier… Fint med bomull runt handtaget.
Det kanske mest intressanta på mässan var användandet av struktur. Mycket var enfärgat och enkelt, men man lekte otroligt mycket med ytorna. Här en tapet.
En tapet som krackelerat.
Det är inte bara tapetvärlden som går mot struktur utan även det textila. Enfärgat med struktur.
Tvättat linne med struktur.
Som ni ser så flyter många av trenderna in i varandra. Det är mycket blått och rött. Enfärgat. Eller i symmetriska orientaliska mönster. De neonfärgade, nyskapande och roliga produkterna lyser lite med sin frånvaro.
Vad är helt borta? Betongtapeter är helt borta. Väldigt lite småblommigt. Jag trodde nog att det skulle vara mer växter på prints och tapeter, och det är det väldigt lite av. Ingen New England-stil. De enda som hade det i sina montrar var svenska företag. Gult är fult? Inget gult. Typ två montrar hade neonfärger, alltså redan ute? Starka färger ja, men inte neon.
Ett bra år så klart. Väldigt mycket orientaliskt, enfärgat och struktur.