Hermes

Var bjuden till Hermes som lanserar nya klockor. Första Hermes-klockan lanserade 1928 och nu kommer man finnas i fler uraffärer och inte bara på de rena Hermes-butikerna. Kommer alltså snart i en butik nära dig… Eller egentligen inte. I år en butik och kanske två, tre butiker till framöver.

En gigantisk hästvagn mitt i Operakällaren.

Lyxiga klockor som kostar lika mycket som en bil. För visst kostar en bil ca 400 000 kronor?

Massa blommor och en hel del folk.

En av “big boss”-killarna från Hermes kom och pratade. Han hette Luc Perramond och är högsta snubben på Hermes Time. Jag fick en intervju med honom, men blev alldeles ställd över hur formellt och lyxigt allt blev så jag glömde fota honom i närbild… Får bli nästa gång. Men jag pratade med Luc om det här med klocktrender. Han menade att klockorna blir mindre och mer minimalistiska.

Han referade till en av de gamla Hermes-cheferna som fick frågan “What is a luxury object for you?”. Och Hermes-killen svarade: “An object that you can repair.” Lite fint.

Jag undrade varför man gör satsningen nu, och Luc berättade att klockor är det snabbaste växande segmentet inom Hermes. Idag finns ungefär 500 klockor i fem kollektioner. Jag funderade på om det var för att män börjat bli mer intresserade av lyx och han bekräftade mina tankar. Luc berättade att män faktiskt står för en tredjedel av all konsumtion. I New York har man faktiskt en helt egen butik bara för män – och där var jag ju i maj. Helt nyöppnat. Kolla inlägget här – https://trendstefan.se/2010/05/12/new-york-dag-2/

Vi pratade också om vilken roll klockor har i förhållande till varumärke. Jag fattar att parfym är viktigt för många modehus, men hur är det med klockor? Jo parfym skapar “awareness” – medvetenhet. Klockor visar på expertis och kunskap.

Slutligen frågade jag Luc vilken klocka han tyckte att jag skulle ha.

Luc tyckte att skulle ha en klassisk, rund klocka. Enkelt, stiligt och dyrt.

Men Luc överraskade med att han tyckte att jag skulle ha en “weekend-klocka” också.

Mörkbrun urtavla, nästan svart med sekundvisare i typiskt orange.

Hermes egna pressbilder. Fint med de orangea detaljerna.

Bästa presentpåsen från en pressvisning… En ask med Hermes-choklad…

Varje måndag borde börja så här.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments