IKEA släpper ny katalog i köket

IMG_4106

Igår var det stora katalogsläppet. Nästan alltid i augusti samlar IKEA pressen för att visa sin tegelsten om inredning och visst är det absolut en fingervisning om vilka värderingar vi har. Under några år har man hårt tryckt på social rättvisa och hållbarhet. I år trycker man på köket (som fortfarande är socialt rättvist och hållbart, men med tydlig punkt på ätandet)

IMG_4082

(det står alltså IKEA i det gröna)

IMG_4086

Hela lanseringen byggde på undersökningar om vanor och attityder. Även moderatorn diskuterade beteenden i köket. Till exempel med en psykolog.

IMG_4087

Jag noterade i mina sociala flöden att det var ganska få inlägg om kataloglanseringen och anledningen är ganska enkel – man presenterar inga nyheter. Jo, det är klart man gör men inget stort. Inget häpnadsväckande.

IMG_4090

Eftersom vi pratar kök så bjöds på mat och jag blev skitglad över den här nyheten tills jag insåg att det inte var en nyhet… Man har använd en takränna som uppläggningsfat. Kreativt och kul. Men går alltså inte att köpa på IKEA. Tror jag.

IMG_4091 IMG_4093 IMG_4094 IMG_4095 IMG_4096

Noterade också att man inredde mycket med grönsaker.

IMG_4099 IMG_4098

Den kritiserade kopian av Matti Klenells glas för Iittala

IMG_4083

Ja, ska man dra någon slutsats av Europas största designproducent? Ja, köket är uppenbarligen viktigt. Nyheterna kommer minska. Storytelling utöver att bara prata om produktion och form.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments