Jag har varit i Paris. Igen.Den här resan var lite av en “unna-sig-resa”, alltså medvetet lågt tempo. Torsdag, fredag, lördag och halva söndag. Jag borde verkligen hunnit med fler saker. Men nej. Paris den här gången handlade om att ta det lite lugnt och njuta med vänner. Fortfarande inte sett Louis Vuitton-museet. Inte den här gången heller…
Men vad “måste” man göra och vad ser man på tre dagar om man är en trendkille? Följande bilder får bli representativa över vad en trendkille som jag upplever i Paris.
Bon jour.
Paris är ju en stad att promenera i. Oavsett om man gillar Marais eller St Germain så ska man gå. Och titta på gatukosten. Enligt telefonen så hann vi med 20 000 steg per dag.
En resa till Paris med lugnt tempo handlar om att besöka favoriter. Jag tycker att Place de Vosges är en av de mest spektakulära platserna i världen. För hundra år sen satt jag och drack Pernod med Nick Cave en gång här. Konstigt och härligt.
Promenader, promenader, promenader.
Och en massa mat. Massa mat.
Sniglar och rödvin.
Även om jag inte har nåt riktigt favvoställe i Paris så går jag fortfarande nästan alltid förbi Costes. Såååååå snobbigt. Servitriserna är så smala att det gör ont. Men värt en gin-tonic eller två.
Hittade ett ascoolt ställe där man fick se menyn i taket. Sen beställde man i baren. Men är man på tre dagars semester så blev det inte så himla många nya ställen utan klassiska favoriter. Men kolla in L’Avant Comptoir för bra tapas.
Butikmässigt så hittade vi en rolig butik som kanske funnits i tusen år, men ny för mig. Den hette Conserverie La Belle-Iloise. Superfint med alla konservburkar. Har sett motsvarande i Lissabon.
Runt Hallarna (Les Halles) så har det ploppat upp en massa konceptbutiker. Högt och lågt.
I min trendrapport för 2017 så talar jag om “Old is the new black” och om butiker i gammal stil och gamla varumärken. Där har jag med märket Buly 1803 som exempel och det är det trendigaste man kan ha i London och New York. Superfin butik och supercoola produkter. Eller vad sägs om tandkräm för 20 euro??
På tal om gamla varumärken så tycker jag att man ska kolla in flagship store för franska keramikmärken Gien. Fint. Och finns i St Germain.
Gamla bekanta är ju också härliga märket Astier de Villatte som öppnat sin andra butik i Paris. Nej, det är inte målade konservburkar utan riktig keramik.
Och är man i Paris så måste man nästan besöka Galeri Kreo. Det är förmodligen världens enda fungerande designgalleri. Jag (som ju är lite i branschen) kan inte låta bli att fundera över ekonomi och hur de lyckas. Hur kan man ha tre anställda i receptionen? Varför har man inte fler kommersiella produkter? Anyway. Det funkar och jag fascineras.
Och så måste-måste-måste man till Merci. Nej, det uppdateras inte så himla mycket mellan gångerna men man tittar och inspireras och funderar. Den här gången fokuserade man på blommar. Just att man byter koncept i butiken med jämna mellanrum är ju spännande.
I Marais går jag också alltid förbi Faux. De bara växer och växer. Nu har man typ tre butiker vägg-i-vägg. Här ser jag först produkterna som jag sett på mässor. Alltså sakerna som lanserades på t.ex. Maison & Objet i januari finns alltså här redan nu. Och säljer det?? Det får man se. Men man satsade stort på odlingstrenden.
Hermes har sin huvudbutik på Rue Faubourg St Honore men butiken på rue de Sevres är mycket bättre. Här har man installationer och mer upplevelse. Och uppenbarligen satsar man massor på lackarbeten. Som de här faten.
Eller varför inte en fågelholk för 39 000 kronor.
Återbruksinstallationer.
Runt hörnet från Hermes ligger Conran Shop. Jag kan verkligen rekommendera det stället. Jag kan tycka att urvalet i Londonbutiken är lite tråkigt, men här i Paris har man ett spännande urval. Här har man fokuserat på fina gröna väggar i butiken. Mums.
Lite rödvita bilder från min foto-utmaning till mina resekamrater. Fota din tolkning av trikoloren (bilderna), din tolkning av Eiffeltornet och din tolkning av Moulin Rouge… Finns på #fotomaraparis på Instagram.