Sista dagen på 2017. Jag tänkte göra en sammanfattning över de kanske bästa grejerna jag uppfattat och upplevt under det här året. Best-of-2017.
Året får på nåt sätt börja med Stora Trenddagen 2017. Iförd en alldeles för dyr t-shirt försökte jag berätta om Peter Pan, Old is the New Black och Waste som de stora trenderna för det här året. Stora Trenddagen blev den största hittills med 550 besökare och fem föreläsningar. Jag var så klart helt slut i huvudet på kvällen. Om några veckor blir det omtag och en ännu större satsning. Läskigt. Men man ska ju utmana sig.
Och ungefär precis samtidigt som Stora Trenddagen gick av stapeln så åkte jag till Nyhetsmorgon och berättade.
Det blev inga fler morgonsoffor för mig i år.
Istället har jag arbetat med en annan tv-produktion. Äntligen Hemma. Här från inspelningar under våren, men höstens inspelade program är inlåsta i nåt valv och får förmodligen inte visas…
En av de roligaste grejerna under året var så klart att få dela ut pris tillsammans med Eva Dahlgren under Elle Decoration Swedish Design Award. Alltså det var askul. Nervöst men kul.
På Designgalleriet hade vi under året ett digert program som alltid. Sju, åtta utställningar och ett par pop up-aktiviteter. Här en bild från årets absolut mest besökta utställning dvs Dit ljuset leder av ovan Eva Dahlgren och Alexander Lervik.
Personligen tyckte jag att vernissagen med Butler Lindgård. Här med en dansare som gjorde mönster som sen användes till tryck på textilier.
På tal om utställningar så gjorde jag och mitt team två utställningar med svensk design i Tyskland. Roots of Sweden, kallade vi det.
Presskonferens med shorts i Frankfurt.
Men absolut största projektet 2017 var lägenheten som jag gjorde i Vallastaden. Jag arbetade nog i åtta, nio månader med allt och designade mattor, tapeter, textilier, hängare och allt möjligt. Superkul. Absolut en av årets största och roligaste händelser.
Ett annat svettigt uppdrag för 2017 var att som extern skribent och krönikör skriva om design och utställningar i Nationalmuseums årsrapport. Shit, lilla jag? Det svettades en del under några sommarveckor när jag funderade och skrev om designens roll på museer och i samtiden. Asjobbigt. Men med fina illustrationer av Lisa Bengtsson som jag tog in.
Annars fick våra frukostmöten under namnet Form&Frukost tuffa vidare. Årets mest besökta tillställning vad den med Kieran Long som gjorde sitt första officiella framträdande i Sverige på vår frukost.
Jag tillsammans med “partner in crime”, Frida Arnqvist Engström på Kurbits.nu. Nya gäster och nya planer för 2018 på gång…
Och jag har ju rest som vanligt. Barcelona, Madrid, HongKong, Saigon, New York, Frankfurt, Hamburg, Helsingfors, Miami, Paris, Maccau, Köpenhamn, Oslo, Prag, Tallinn… Har säkert glömt ett gäng.
Bästa designveckorna är de i Eindhoven och New York. Medvetet hoppade jag över Milano i år och London känns otroligt osäkert med tanke på Brexit. Men Eindhoven har bra diskussioner och New York växer. Både på stan och på mässan. Om man läser en tidning som danska Rum så ser man att de hämtar mer och mer inspiration från NY.
New York
New York
Eindhoven
Eindhoven
Bland trendutställningarna världen över så är fortfarande den på Habitari i Helsingfors av världsklass. Här av trendspanaren Susanna Björklund
Av institutionella designutställningar så var den på Metropolitan i New York med Comme des Garcons världens bästa.
Butiksmässigt har inte mycket hänt världen över. Alla har samma sortiment. Det är verkligen så. Man dyker in i en liten designbutik i Hongkong och tänker att man ska hitta något unikt och lokalt, men så är det nästan aldrig. Verkligen. En av årets bästa butiker kommer från New York och heter Totokaelo, och egentligen är inte utbudet så där galet annorlunda, men det känns utvalt, curerat och unikt.
I Barcelona hittade jag Grey Street. En ganska ful butik som låg en halv trappa ner. Men utbudet var unikt. Det gjorde butiken spännande.
Jag köpte den här applikationen som man kan ha på jeansjackan, eller rama in (som jag gjorde).
På tal om att hitta saker utomlands… Vad har jag hittat i Sverige under året? Det är sjukt kul att det går så bra för svenska möbelföretaget Tre Sekel, men annars känns svenska designscenen som att man är väldigt tillbakablickande. Det är 70-tal, 40-tal och retrospektiver. Studio Mutant är befriande annorlunda. (bilden) Även keramikern Joanna Günther, och Erik Järkil från Alingsås.
Det här gänget har också tagit en del tid 2017. Älskade Designbloggarna har skrivit, fotat och rapporterat. Vi har haft fester, valt ut favoriter på mässor och druckit lite vin tillsammans. Vi har nog aldrig lyckats fånga hela gänget på bild vid nåt tillfälle och kanske är det för att bloggare kommer och går. Så är det. Klart jag saknar dem, men det kräver sin man att försöka hinna med allt. Tro mig.
Mest spännande inlägg i år kom från Anna Spanar Smått som fick spel på kedjornas könsstereotypa barnkläder. Mitt mest lästa och kommenterade inlägg handlade om “varför är möbelbranschen så ointressant när det gäller återbruk?”.
Och 2018 då? Nu ska vi inte gå händelserna i förväg när det gäller trenderna som rapporteras på Stora Trenddagen men för jag känner att ordet “omtag”, eller “nystart” ligger i luften. Det är många etablerade sanningar som ifrågasätts. Se bara på #metoo. Retail kommer diskuteras, liksom i förlängningen mässor. Ska man göra mässor? Om ja, vilka? Vilken design vill vi ha omkring oss nu när vi ser utvecklingen av kontorshotell, som ju kommer bli viktigare än delningsekonomin. Vad är bra, vad är dåligt? När kommer vi sluta leta efter Hay-produkter i ALLA designbutiker? Vilka guldkalvar ska vi sluta hylla. Och 2018 kommer den nya lågkonjunkturen…
Gott nytt. Jag kommer att göra minst fem nya saker det här året. En av de kommer säkert vara lika stor som motsvarande Designgalleriet eller Designbloggarna. Oavsett – räkna med att det inte finns på marknaden idag. Nytt och oväntat.
Vilken cliffhanger!